menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Magnolia snoeien

Ga naar meest recente reactie

luijsterburg

Tekst aangepast

Luijsterburg

Geachte heer of mevrouw,

Ik heb in de tuin een Magnolia Grandifora staan. Al jaren probeer ik hem in toom te houden door hem beperkt te snoeien maar het bekende gegeven "snoeien doet groeien" geldt ook hierbij.
Hij begint nu een dermate omvang te krijgen dat er een drastische snoei noodzakelijk is, ik denk in omvang toch minimaal 3 meter kleiner liefst nog iets meer. Is er iemand die hierin een advies kan geven en op welk tijdstip kan dit dan het beste gebeuren.
Bij voorbaat hartelijk dank.

Met vriendelijke groet,
Cees

Struiken & Bomen

maandag 14 oktober 2024 - 17:46
Tuinprins

Tuinprins

Je hebt de verkeerde boom geplant. Een boom die van zichzelf 7 tot 10 meter hoog wordt kun je niet op 3 meter houden. Als je gaat snoeien blijf je aan de gang. Magnolia's moet je bovendien niet rigoureus snoeien aangezien de snoeiwonden maar langzaam overgroeien met callus. Bij het snoeien van dikke takken is inrotten eerder regel dan uitzondering.

Persoonlijk zou ik de boom in het voorjaar licht toppen. Veel mensen vinden de meeste bomen vaak veel te hoog worden maar zolang de boom geen gevaar op levert en niemand in de weg staat zou ik zeggen: lekker laten groeien en alleen beperkte vormsnoei toepassen. Wil je toch snoeien dan doe je dat in april/mei. De boom gaat dan weer aan het groeien en snoeiwonden worden eerder afgesloten. Snoeien van Magnolia grandiflora in herfst of winter is absoluut af te raden.

Er zijn van Magnolia grandiflora wel cultivars op de markt die relatief klein blijven ('Little Gem', 'Gallisoniensis Nana') of niet zo breed uitgroeien ('Alta'). De meeste andere soorten worden op termijn veel te groot.


Gegroet, de tuinprins
dinsdag 15 oktober 2024 - 12:14
luijsterburg

Tekst aangepast

Luijsterburg

Bedankt voor je reactie, je hebt de vraag mogelijk niet helemaal goed begrepen want uiteraard kan je dergelijke boom niet op 3 meter houden maar de vraag was hem ongeveer 3 meter terugsnoeien omdat uiteindelijk hij anders echt te groot wordt. Je antwoord is echter duidelijk. Ik neem aan dat het wel verstandig is de wonden met een wondafdekmiddel b.v. Lac Balsam te behandelen.
dinsdag 15 oktober 2024 - 17:05
Tuinprins

Tuinprins

Het gebruik van wondbalsem o.i.d. is al jaren achterhaald. Het snoeitijdstip speelt een belangrijke rol bij het overgroeien van de snoeiwond met callus. Wanneer een boom in actieve groei is wordt snel callus gevormd. Actieve groei = meestal vanaf april/mei tot en met augustus.

Waarom worden bomen vaak in de winter gesnoeid? Vroeger was er in de winter voor tuinlieden weinig werk. Daarom werd er toen vaak gesnoeid. Veel mensen denken daarom dat je alleen in de winter kunt snoeien. Bovendien is in de winter de takstructuur beter te zien omdat veel bomen dan kaal zijn. Dat maakt het snoeien daarom gemakkelijker. Voor de genezing van de snoeiwond, met name bij soorten die relatief zacht hout hebben zoals magnolia, is snoeien in het groeiseizoen de aangewezen weg.


Gegroet, de tuinprins
dinsdag 15 oktober 2024 - 18:31
PeterC

PeterC

Voor de genezing van de snoeiwond, met name bij soorten die relatief zacht hout hebben zoals magnolia, is snoeien in het groeiseizoen de aangewezen weg.

Dat is zuivere logica.
dinsdag 15 oktober 2024 - 22:03
WiPe

WiPe

Snoeien in het groeiseizoen geeft minder sterke reactiegroei (omwille van de hormonenhuishouding) en een optimale afgrendeling. Dat de boom al dan niet zacht hout heeft, is wat dat betreft niet relevant.
donderdag 17 oktober 2024 - 21:33
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).