menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tak boom buigt

Syrah

Syrah

Goededag,

Onze tuin is recent aangelegd en hierbij heeft men ook een meerstammige Cornus kousa 'China Girl' gepland. Zoals je op de foto kan zien buigt 1 van de 3 stammen erg door naar 1 kant. Tuinaannemer heeft korte paaltjes gestoken, maar dit lijkt me eerder om het worstelstelsel te versterken. De stam is niet geknakt, als we haar rechtzetten blijf ze ook rechtstaan. Bij een sterke windstoot buigt ze echter weer door.

Wat raden jullie aan om dit te verhelpen zonder het boompje te schaden? De stammen samenbinden via een binddraad? Een hogere steunpaal plaatsen?

Alvast bedankt!

Struiken & Bomen

maandag 30 september 2024 - 20:56
Syrah

Syrah

Als ik ze terug rechtzet blijft ze staan (zie onderstaande foto), maar bij de eerste volgende wind buigt ze weer om zoals hierboven.

Struiken & Bomen

maandag 30 september 2024 - 20:57
PeterC

PeterC

Die steunpalen lijken me erg laag te staan. Veel steun heeft de boom daar niet aan.
Ik zou andere palen plaatsen die al zeker 2 keer zo hoog zijn, misschien beter 3 keer zo hoog.
maandag 30 september 2024 - 21:41
Tuinprins

Tuinprins

Ik zou die onderste palen laten staan maar bij de tak die doorbuigt een bamboestok plaatsen. Gebruik hiervoor wel een voldoende lange en dikke bamboestok (dus geen bamboestokJE kopen). Houd er rekening mee dat die bamboestok minimaal 40 à 50 cm de grond in moet. Gezien de groeiwijze van bovenstaande Cornus kousa zul je de bamboestok iets schuin in de grond moeten steken. Je kunt die bamboestok dwars door de kluit van de Cornus steken. Dat je daarbij de wortels iets beschadigt maakt voor de Cornus weinig uit. Soms is het handig om met een ijzeren pin een stuk van het gat te maken zodat je de bamboestok makkelijker in de grond krijgt. De tak vastmaken met bindbuis. Zowel een voldoende lange bamboestok als bindbuis zijn in de meeste tuincentra verkrijgbaar.

Als je die zwabberende tak niet vastmaakt dan krijg je geen mooie driestammige boom en heb je kans dat de tak bij een storm knakt. Zo'n bamboestok staat misschien niet zo mooi maar zorgt er wel voor dat je later een aantrekkelijk exemplaar hebt staan.


Gegroet, de tuinprins
dinsdag 1 oktober 2024 - 08:18
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).