menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Pink lady appel

Ga naar meest recente reactie

Hansleo

Hansleo

Ik heb deze boom als zaadje geplant uit een Pink lady appel februari 2018. Hij groeit zeer snel en dit is het 2 e jaar dat hij vrucht draagt. Aleen zijn het mini appeltjes . Wat doe ik verkeerd ? Ik heb hem eerst al die jaren laten groeien zonder snoeien. Nu is het een echte boom. Stam omtrek bij op 5 cm.boven de grond 25 cm. Hoe krijg ik hier grotere appels in???
Mvr gr Hans

Struiken & Bomen

zaterdag 14 september 2024 - 13:26
Peterplant

Peterplant

Uit het zaadje van een Pink Lady komt niet automatisch een Pink Lady. De meeste zaailingen zijn minder dan hun moeder. Het is maar net door wat voor een appelbloesem de bloem bestoven is waaruit de Pink Lady is gegroeid die jij opgegeten hebt. Was dat een bloem van een sierappel, dan is de kans groot dat je kleine appeltjes gaat oogsten van de boom die je gezaaid hebt.
Pink Lady is alleen door enten soortecht te vermeerderen.
De onderstam die gebruikt wordt heeft ook enige invloed op de grootte van de vrucht, maar kleine appeltjes worden nooit groot.
zaterdag 14 september 2024 - 19:43
WiPe

WiPe

Kleine nuance: ook wanneer die bestoven is door een andere eetappel, kan de zaailing kleine appels dragen. Appels hebben een gigantisch breed palet aan erfelijk materiaal omdat ze vaak het resultaat zijn van tientallen keren kruisen er veredelen. Er zit dus allerhande soorten erfelijk materiaal in. Je moet dus heel veel zaaien om een interessante nakomeling te kunnen selecteren.
zaterdag 14 september 2024 - 22:32
Patrikc

Patrikc

De hamvraag is: ‘zijn het lekkere appels?’.

Grotere appels kan je krijgen door gericht snoeien, vruchtdunning, gericht bemesten, water niet vergeten indien nodig, voor zover de genetica van je boom daarin meegaat…
zaterdag 14 september 2024 - 23:26
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

In het DNA van bovenstaande zaailing van 'Pink Lady' zitten genen die hoofdzakelijk bepalen hoe groot de appel wordt. Vruchtdunning kan helpen om de vrucht iets groter te krijgen maar verwacht er niet te veel van.

De boom ziet er zo op het oog gezond uit. Wees daar blij om want het schijnt dat de echte 'Pink Lady' niet zo gezond is (redelijk gevoelig voor kanker en schurft) en dat er flink gespoten moet worden om de bomen/appels 'gezond' te houden.

Benaamde soorten van appels worden in de regel vermeerderd door enten. Hierbij wordt een takje van bijv. 'Pink Lady' of 'Elstar' 'geplakt' op een onderstam. De onderstam bepaald in grote mate de hoogte van de boom (laag-half-hoogstam).

Gegroet, de tuinprins
zondag 15 september 2024 - 10:48
Hansleo

Hansleo

Dank jullie wel voor de reacties. Zal beginnen met snoeien en uitdunnen want nu zijn het echt trossen appeltjes. Maar ze hebben wel een lekker frisse smaak.
Mvr gr Hans
zondag 15 september 2024 - 11:19
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

Nu uitdunnen heeft geen zin meer, dat doe je in jun/juli..
zondag 15 september 2024 - 18:32
Hansleo

Hansleo

Nee nu uitdunnen niet, appeltjes eerst inmaken in brandewijn
maandag 16 september 2024 - 10:28
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).