menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Steeneik snoeien

Max V

Max V

Beste groene vrienden

Een vraag ivm mijn twee steeneiken:

Ik plaatste deze vooral om een groene wand te creëren tov de grote bouw die achter mijn huis wordt geplaatst. De rechterboom deed het altijd al heel wat minder dan de linkse. In ideale omstandigheden groeien ze naar elkaar toe en is het centraal min of meer dicht om zo inkijk te beperken.

Advies over hoe ik het verder aanpak? Snoeien hoe en wanneer?

Klopt het dat ik de linkse boom zijn takken al wat lang liet uitgroeien en dat ik best wat dichterbij had gesnoeid zodat de takken dichter zouden vergroeien? Nu nog doen? Ik was blij dat er een paar takken zijn uitgegroeid om zo inkijk wat te verminderen dus zou liefst niet te veel snoeien tenzij toch nodig…

Heel erg bedankt alvast.

Struiken & Bomen

vrijdag 23 augustus 2024 - 11:09
Tuinprins

Tuinprins

Steeneiken worden uit zaad vermeerderd. Dit betekent dat je variabiliteit krijgt. Zo kun je een exemplaar krijgen dat zeer snel groeit maar ook een die wat langzamer is.

Verder speelt mee wat voor kluit de planten hadden. Eiken die in de volle grond worden gekweekt moeten minimaal 1 keer verplant zijn anders hebben maken ze vaak een kluit met enkele dikke wortels. Een slechte kluit betekent mogelijk problemen met de hergroei of een zeer langzame start op zijn nieuwe plek.
Bij kweek in pot moet de boom een voldoende grote pot hebben en mag de boom daar niet te lang in staan. Als een boom te lang in een pot staat dan krijgt die vaak van die 'draaiwortels'. Dit kan hergroei op de nieuwe plek beinvloeden.

Van het linker exemplaar kun je de takken licht toppen maar ik zou daar verder niet te veel aan doen.


Gegroet, de tuinprins
zaterdag 24 augustus 2024 - 06:33
Max V

Max V

Heel erg bedankt!

Ze kwamen beide uit een grote pot maar hebben er lang in gestaan. Nu reeds twee jaar in mijn tuin.

Met bijnippen bedoelt u een paar cm op alle takken?

Nu nog doen of wanneer best?

Bedankt!
zondag 25 augustus 2024 - 14:19
WiPe

WiPe

Als je naar de wortels van die rechts boom gaat graven, zal je zien dat de wortelhals van die boom dieper zit dan bij de andere boom. Bomen die in pot gekweekt worden, zitten vaak wat dieper in de pot. Als je die dan aanplant op dezelfde diepte als die in de pot zat, dan staat die te diep. Bomen die te diep geplant zijn, slaan slechter een en groeien minder goed.
zondag 25 augustus 2024 - 19:20
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).