menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vijgenboom

mareschut

Mareschut

Vorige week heb ik een vijgenboompje gekocht in de intratuin voor op ons balkon. Hij staat hier op het zuiden in de volle zon. We hebben hem goed water gegeven en zijn toen een weekje op vakantie gegaan. Toen we na een weekje terugkwamen hingen de bladeren ineens helemaal slap en lijkt de boom dood te gaan? De bladeren zijn droog, krullen een beetje om en zijn wat bruinig geworden. Hij staat redelijk beschut maar aangezien het op de 4de verdieping staat komt er nog wel wat wind. Ik heb verder geen verstand van tuinieren. Wat kan de oorzaak zijn? En hoe kan ik de boom nog redden? Zou iemand mij kunnen helpen?

Struiken & Bomen

donderdag 22 augustus 2024 - 11:43
Marianne v

Marianne v

Een nieuwe ,jonge boom kopen in een tuincentrum en dan een week op reis gaan , met de temperaturen van vorige week?? Denk dat je zelf ook weet dat dit een heel slecht idee was.
Blijf water geven, met wat geluk haalt hij het ,maar volgende keer wachten met kopen of iemand vragen om water te geven!
Een vijgeboom is dan wel een Zuiderse plant maar heeft wel water nodig , jij kan toch ook geen week zonder drinken?
Bovendien staan planten in een tuincentrum afgeschermd van fel zonlicht en kunnen bij meteen in de zon zetten de bladeren verbranden net zoals wij na lang binnenzitten
Gewoon gezond verstand gebruiken , geen impuls aankopen voordat je op reis gaat, maar aankoop uitstellen. Beter voor de plant , én voor je portemonnee
donderdag 22 augustus 2024 - 13:50
Patrikc

Patrikc

En veel te kleine pot, tenzij je een automatisch watersysteem hebt zoals de kwekerij en tuincentrum waar hij van komt…
donderdag 22 augustus 2024 - 23:22
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Als aanvulling op de antwoorden van Marianne v en met Patrikc:
Een vijgenboom lijkt me niet de beste keuze voor een balkon. De onze is nu een jaar of tien en is ruim vier meter breed. En ja, je kan die snoeien, maar m.i. moet je hem op zo'n beperkte plaats dan behandelen als een wat grotere bonzai.
(Denk ook aan de draagkracht van je balkonconstructie.)
vrijdag 23 augustus 2024 - 00:07
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).