menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

"Correcte" boomhoogte

Ga naar meest recente reactie

Roeliee

Roeliee

Hallo iedereen,

In m'n zoektocht naar nog een geschikte boom, valt het me nog maar eens op dat het heel moeilijk is om correcte info te verkrijgen... vooral info rond hoe hoog een boom uiteindelijk wordt, lijkt nogal uiteenlopend. Er zijn natuurlijk heel wat factoren die dit alles beïnvloeden maar toch... verschil tussen 6m volgens de ene bron en 20m volgens de andere...

Iemand tips waar ik de "correct" info kan terug vinden?

Groetjes
Roeliee
dinsdag 20 augustus 2024 - 22:18
WiPe
woensdag 21 augustus 2024 - 00:00
Peterplant

Peterplant

Veel kwekers en verkopers zeggen liever hoe hoog een boom wordt in een te overzien aantal jaren, zeg 15 of 20. Anderen schrijven op hoe hoog de boom uiteindelijk aan het eind van zijn leven kan worden. Die hoogte zullen de meesten van ons, in ons particuliere tuintje nooit meemaken.
woensdag 21 augustus 2024 - 15:51
Tuinprins

Tuinprins

Veel informatie is op basis van internationale gegevens. Klimatologische omstandigheden spelen echter een rol bij de groeisnelheid en uiteindelijke hoogte van een boom. In klimaten met een korter groeiseizoen worden bomen in de regel minder groot dan in klimaten met een lang groeiseizoen.

Voorts bestaan er van veel boomsoorten cultivars die minder hoog worden.

Tot slot: een boom stopt niet met groeien al wordt de groeisnelheid met de jaren vaak wel minder.


Gegroet, de tuinprins
donderdag 22 augustus 2024 - 06:41
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Bomen stoppen niet met groeien als ze oud zijn. Maar doordat de boom veel meer groeipunten heeft en de apicale dominantie verdwijnt, krijgt de boom een afgeplatte top. Bomen kunnen niet eindeloos de hoogte ingroeien. Er komt nu eenmaal een moment waarop dat voor de boom gewoon niet meer opbrengt.
donderdag 22 augustus 2024 - 18:28
Roeliee

Roeliee

Bedankt voor de uitleg allen! Ik bekijk het verder! Dat een boom kiezen zoveel keuzestress met zich mee kan brengen...
vrijdag 23 augustus 2024 - 21:44
Roeliee

Roeliee

Nog een bijvraagje... maakt het een verschil bij een meerstammig exemplaar? Blijft deze kleiner of bereikt hij uiteindelijk ook de normale grote?
zaterdag 24 augustus 2024 - 14:17
WiPe

WiPe

Een meerstammige boom wordt net zo hoog als een boom met een stam.
zondag 25 augustus 2024 - 19:18
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).