Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Naast het terras heb ik een zilverlinde geplant,deze zal ik leiden naar het terras zoals een beetje bij de swingbomen bij van den berk. Zodat er schaduw valt op het terras.
Er zit wel een ovale regenput van 10 000l onder de boom op 60 cm diepte.
De boom staat wel redelijk dicht bij het terras, kan dit kwaad? Eventueel kan er nog een rij tegels ervan tussen uit. Tegels zijn 60 op 60 en liggen op stabilise met afvoergoot.
Als je die ene tak wil uitleiden dan is het belangrijk dat de stam voldoende diktegroei krijgt. Helaas is dat niet altijd goed in te schatten aangezien de diktegroei afhankelijk is van de standplaats, grondsoort en verzorging. Bovendien weet ik uit eigen ervaring dat de grond boven een put sneller uitdroogt dan wanneer het 'vrije' volle grond is.
Als ik naar de 3de foto kijk dan vind ik dat de boom te dicht bij het terras staat. De eerste jaren geeft dat geen problemen maar als de boom groter wordt en meer wortels krijgt dan kan het wel leiden tot problemen met het terras.
De grootte van de kruin wordt onder andere beperkt door het beschikbare ondergrondse bodemvolume. Wat stabiliteit betreft maak ik me niet direct zorgen. Ik vraag me enkel af in hoeverre die tak op termijn overbelast wordt. Met snoei is dat goed te controleren. Maar het is wel belangrijk om dat al van in het begin mee te nemen.