menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kwaliteit uitschieters & bruine bladeren beukenhaag

Ga naar meest recente reactie

Anvin88

Anvin88

Hi allen,

Ik heb weer een vraag, deze keer over mijn beukenhaag. Ik heb vorig jaar ongeveer 40 meter beukenhaag gezet van 1 meter hoog, en over het algemeen gaat deze behoorlijk goed. Als het 25 graden of warmer is geef ik de haag twee keer per week water, soms drie keer. Qua voeding heb ik onder haag wat koemestkorrels gestrooid. In juni heb ik de zijkanten nog gesnoeid, de hoogte niet omdat de haag nog een stuk hoger moet worden.

Sindsdien zijn er aan de bovenkant wat uitschieters die er vreemd uitzien, wat vreemd uitziende bladeren met vlekken, en wat beginnende bruine bladeren tussendoor. Voor de zekerheid wil ik graag weten of dit normaal of, of dat jullie iets geks zien.

Ik moet er wel bij zeggen dat de haag over het algemeen netjes groen is met goede bladeren, hier en daar wat bruine vlekken maar volgens mij niets schokkends. Ik hoor graag wat jullie van de uitschieters en bruine bladeren vinden. Ik upload nog een paar foto's.

Struiken & Bomen

donderdag 8 augustus 2024 - 19:16
Anvin88

Anvin88

Nog een foto

Struiken & Bomen

donderdag 8 augustus 2024 - 19:17
Anvin88

Anvin88

Nog een foto

Struiken & Bomen

donderdag 8 augustus 2024 - 19:17
Anvin88

Anvin88

En de laatste foto

Struiken & Bomen

donderdag 8 augustus 2024 - 19:17
Tuinprins

Tuinprins

Eerste foto: witte 'uitslag' is meeldauw. Oorzaak ligt bij het weer, is weinig wat je daar aan kunt doen. Werkt wat groeiremmend maar is verder niet ernstig.

Bruine plekjes op het blad (foto 3): zijn kleine bladvlekjes die ontstaan als het blad lang nat blijft. Gezien het weer van de afgelopen maanden niet verrassend.

Andere dingen zijn er voor mij ook niet verontrustend uit aangezien het gaat om een haag die er pas een jaar staat. Soms is er een discrepantie tussen de grootte van de plant en de kluit. Dat heeft tijd nodig om in balans te geraken.


Gegroet, de tuinprins
donderdag 8 augustus 2024 - 19:58
Anvin88

Anvin88

Nou dat klinkt goed, dankjewel!
donderdag 8 augustus 2024 - 22:51
leerling

Leerling

Temperatuur is geen goede graadmeter om aan te geven dat je planten moet gieten.

Zeker met dit natte jaar zit er genoeg vocht in de grond. Er verschijnen hier meer berichten over planten die te veel water krijgen dan over planten die te weinig kregen.

We hebben droge zandgrond. Nieuwe planten krijgen hier water bij het planten. (Samen met een flinke dosis compost en wat bentoniet.) Behoudens uitzonderlijke toestanden, moeten ze het daarmee doen. Bedoeling is dat ze met hun wortels water gaan zoeken in de diepte.

Als je constant water geeft, ontwikkelen ze oppervlakkigere wortels, die gevoeliger zijn voor droogte.
In te vochtige gronden heb je ook meer kans op - voor planten - ziekmakende schimmels.

In de droogte periodes van een paar jaar geleden keek ik 's ochtends hoe de planten erbij stonden. Alleen als de bladeren 's morgens slap hingen kregen ze water. En dan echt veel water. "Geleidelijk en langzaam", schreef Evert Rinsema al. Als je een kwartiertje later vlak naast de plant een kuiltje maakt, zou de grond tot op +/- 5 cm licht vochtig moeten aanvoelen.
Daarna kunnen ze (bij droog weer en afhankelijk van je grond) weer minstens een week verder.

Een bedje van mulch rond (niet tegen) de stam helpt om verdamping tegen te gaan.
(En ook om onkruiden te onderdrukken en de grond te voeden.)
zaterdag 10 augustus 2024 - 21:58
WiPe

WiPe

Het grootste probleem van te veel water is dat poriën die gevuld zijn met water geen lucht kunnen bevatten. En wortels hebben lucht nodig. Als je te veel water geeft, verstikken de wortels. Als beuken te oppervlakkig groeien, komt dat vooral omdat ze niet tegen hoge waterstanden kunnen.
maandag 12 augustus 2024 - 21:04
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).