menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Prunus ziektes

Ga naar meest recente reactie

Stefan.Jonkers

Tekst aangepast

Stefan.Jonkers

Goedemiddag allen!

Ik ben nieuw op dit forum en ga mezelf nog inlezen echter heb ik wel direct een prangende vraag.

Onze prunus ceracifera nigra heeft enorm veel moeite deze tijd en begint veel blad te verliezen, iemand enig idee wat er is en wat ik hier aan kan doen of is deze niet meer te “redden” de prunus heeft emotionele waarde voor ons.

Groetjes,

Stefan

Struiken & Bomen

maandag 5 augustus 2024 - 15:48
Stefan.Jonkers

Tekst aangepast

Stefan.Jonkers

Een paar meter verderop in de tuin staat ook een Prunus domestica opal welke ook moeite heeft de afgelopen tijd. Iemand tips?

Brunnera direct onder de prunus hebben ook moeite, buiten de kroon gaan ze dan wel weer goed vreemd genoeg..

Struiken & Bomen

maandag 5 augustus 2024 - 15:49
Peterplant

Peterplant

Kun je een foto plaatsen van die rode Prunus met wat knoppen en een stuk tak erop. Zo op deze foto zou het net zo goed een roodbladige sierappel kunnen zijn.
Over die Opal zou ik me niet zo druk maken. Door de vele regen steken diverse schimmeltjes de kop op.
maandag 5 augustus 2024 - 19:52
Tuinprins

Tuinprins

Ik heb de afgelopen weken diverse Prunus cerasifera 'Nigra' exemplaren gezien die massaal hun blad lieten vallen. Heeft volgens mij te maken met het weer dat we de afgelopen maanden hebben gehad.

Die witte puntjes op de onderzijde van het blad kunnen zgn. 'acervuli' zijn. Acervuli zijn de vruchtlichamen van een schimmel. Deze acervuli produceren sporen ('conidia') en zorgen zo voor verspreiding van de schimmel. Volgens mij zijn de acervuli op bovenstaande foto nog tamelijk klein en verspreiden ze nog geen sporen.

Een schimmel die bladvlekken veroorzaakt en acervuli produceert is Blumeriella jaapii. Deze komt zowel voor bij pruimen als kersen. De bladvlekken op het blad van de 'Opal' pruimenboom zouden goed veroorzaakt kunnen zijn door Blumeriella jaapii. Zekerheid is echter alleen te verkrijgen door in een laboratorium enkele bladeren op kweek te zetten. Er zijn namelijk nog andere schimmels die bladvlekken veroorzaken bij pruimen en kersen.

Wat nu te doen? Ik zou spuiten met spuitzwavel of een ander schimmelwerend middel. Goed de gebruiksaanwijzing lezen want sommige middelen mogen niet tijdens felle zon worden gespoten. Verder al het blad wat van beide bomen komt goed opruimen. Ik weet niet hoeveel bladeren die witte puntjes hebben maar als dat beperkt is zou ik deze allemaal verwijderen en in de grijze / zwarte kliko gooien (dit doen voordat je gaat spuiten met een middel).


Gegroet, de tuinprins
maandag 5 augustus 2024 - 20:24
Stefan.Jonkers

Stefan.Jonkers

Dank voor jullie reacties! Stuur meteen even wat extra foto’s.

Ik ga mezelf even inlezen in spuitzwavel.

Struiken & Bomen

maandag 5 augustus 2024 - 20:51
Stefan.Jonkers
maandag 5 augustus 2024 - 20:51
dries944

Dries944

Een foto van de standplaats zou ook wel nuttig kunnen zijn.
maandag 5 augustus 2024 - 23:11
Stefan.Jonkers

Tekst aangepast

Stefan.Jonkers

Bedankt nogmaals voor de reacties!

Tuin op het zuiden dus 6+ uur zon in deze hoek, vochthoudende grond maar niet super nat (verticale drainage cilinders aangelegd, 32cm diameter tot 120cm diepte).

Boom is in het voorjaar aangeplant en alle bladeren lijken deze sporen wel te hebben, vrees een beetje dat hij binnen een week of twee “kaal” is.

Struiken & Bomen

dinsdag 6 augustus 2024 - 19:27
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).