menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vreemde bladeren bolesdoorn

Alice3

Alice3

Ieder jaar als mijn bolesdoorn in eerste instantie mooi uitloopt komen er in juli ineens heel hard groeiend takken die dan gek uitsteken en vooral ander blad hebben. Kleiner, heel kronkelig, geschulpt en met rood/geel.
Ze groeien aan dezelfde hoofdtakken als de gewone takken.
Is dit een noodpoging omdat de boom ziek is?
Zijn het takken van de oorspronkelijke ent-stam?
Wie weet meer?

Struiken & Bomen

zaterdag 27 juli 2024 - 12:24
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Zou iets meeldauw-achtigs kunnen zijn. Meeldauw hoeft niet altijd gepaard te gaan met witte aanslag op de bladeren.

Als ze aan de hoofdtakken groeien dan is het zeer onwaarschijnlijk dat het scheuten van de onderstam zijn. Ze zitten daarvoor ook te evenredig verspreid over de bol.

Ziek lijkt mij de boom niet, het onderste blad ziet er gezond en normaal uit. Dat er scheuten uitsteken is ook niet abnormaal, esdoorns kennen het zogenaamde 'St. Jans lot' (ook wel St. Jansschot genoemd). Dat is groei die doorgaans in juni/juli optreedt.

Schimmelaantastingen zoals meeldauw treden vooral op n.a.v. het weer. Eventueel kan de standplaats ook meespelen.

Ik weet niet of het mogelijk is om de takken met de misvormde bladeren nu weg te snoeien maar als het mijn boom zou zijn was dat het eerste wat ik zou doen. Bolesdoorns zijn prima in de zomer te snoeien.


Gegroet, de tuinprins
zaterdag 27 juli 2024 - 15:30
Alice3

Alice3

Hartelijk dank, dat ga ik doen!
zaterdag 27 juli 2024 - 15:42
Alice3

Alice3

Ik heb andere jaren wel witte aanslag gehad op de bladeren, plus dat de bladeren omkrulden en afvielen.
Moet ik de evt meeldauw aanpakken?
zaterdag 27 juli 2024 - 15:44
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).