menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bruin worden conifeer haag

Dimitri B

Dimitri B

Iemand die een remedie heeft tegen het bruin worden van coniferen haag ?
Onze twee hagen worden op sommige plaatsen in snel tempo bruin ?
Bizarre is dat de andere kant van de haag bij de buren nog knalgroen is.
Aan bemesting of wat dan ook kan het niet liggen. Is aan beide kanten gras die geen bemesting krijgt. De hagen krijgen ook voldoende zon enzo...
Iemand een idee ?

Struiken & Bomen

donderdag 25 juli 2024 - 20:52
leerling

Leerling

Heb je al nagekeken of er thujatakluis in zit? (= Cinara cupressi - ook gekend als takluis)?

Voor beschrijving, zie o.a. https://waarnemingen.be/species/159040/ (eventueel rechts bovenaan de taal aanpassen.)
Als je op de "Foto's"-tab klikt, kom je bij de ingezonden foto's.
donderdag 25 juli 2024 - 23:16
dries944

Dries944

Je ziet overal dat zo'n conifeerhagen bruin beginnen worden, door extreme droogte verzwakken ze en komen er takluizen in zoals leerling aangeeft of drogen ze gewoon uit. Er zijn veel betere alternatieven zoals de taxus,beuk of portugese laurier. Op de bruine plekken lopen coniferen niet meer uit en blijf je dit dus zien,er is wel één conifeer die wel terug groeit en dit is de taxus.
vrijdag 26 juli 2024 - 08:43
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Als er geen takluizen in hebben gezeten (vaak te herkennen aan de zwarte, roetachtige aanslag op de dode takken of het levende loof) dan is een schimmelaantasting de meest voor de hand liggende oorzaak. Bij een 'schimmelaantasting' moet je niet denken aan iets dat gepaard gaat met schimmelpluis o.i.d. Schimmelaantastingen bij planten worden veroorzaakt door voor de mens onzichtbare levensvormen. De uitwerking van de schimmel op de plant is echter wel goed waar te nemen. Vergelijk het met een griepvirus: het griepvirus is niet met het menselijke oog te zien maar de uitwerking is wel waar te nemen (koorts, verkoudheid etc.).

De onzichtbare schimmels hebben lastige namen als 'Kabatina thujae' en 'Phomopsis juniperovora'. In de regel is er door de particuliere consument niet zo veel tegen te doen. Je kunt spuiten met een schimmelwerend middel maar hoe effectief dat is bij een dichte haag blijft giswerk.

Zie ook:

https://appeltern.nl/nl/tuinadvies/tuinieren/mijn_coniferen_worden_bruin_hoe_kan_dat/


Gegroet, de tuinprins

vrijdag 26 juli 2024 - 16:45
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).