menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Noorse esdoorn lichtgroene schimmel

Ga naar meest recente reactie

Maria5491

Maria5491

Is deze lichtgroene schimmel te bestrijden? Er zitten geen zwammen. Zo ja hoe.
Onder tegen de boom aan staat een kring rhododendrons. Kan dat slecht zijn voor de opname van voldoende water?
dinsdag 23 juli 2024 - 16:47
Tuinprins

Tuinprins

Dit is zo'n slechte foto, daar kan ik niets mee. Duidelijke close-up graag van de 'lichtgroene schimmel'.


Gegroet, de tuinprins
dinsdag 23 juli 2024 - 16:49
leerling

Leerling

Het zijn waarschijnlijk korstmossen, maar inderdaad, een scherpe foto zou helpen.

Als een scherpere foto niet kan, bekijk het dan eens met een vergrootglas en vergelijk het met wat je vindt op https://www.blwg.nl/mossen/korstmossen/korstmossen.aspx

Korstmossen brengen geen schade toe aan de planten, stenen, palen ... waar ze op groeien.

Bestrijden is dus niet nodig. (Hoewel heel wat bedrijven je graag wat producten willen verkopen om ze te verwijderen.)
Integendeel zelfs.

Korstmossen vormen kleine biotopen voor heel wat andere wezentjes, en doordat ze o.a. enorme massa's CO2 opnemen en stikstof fixeren, zorgen ze ook voor vruchtbaardere bodems en zijn ze heel waardevolle bondgenoten in het beperken van de klimaatverandering.

De studie https://www.researchgate.net/publication/233392082_Impact_of_cryptogamic_covers_on_the_global_cycles_of_carbon_and_nitrogen schat dat ze, samen met cyanobacteriën, algen en bryofyten, ongeveer 3,9 Pg (= 3,9 miljard ton) CO2 opnemen en 49 Tg (= 49 miljoen ton) stikstof vastleggen.
Dat komt neer op zo'n 7% van de CO2 die alle landplanten samen uitstoten wanneer ze vergaan, en op zowat de helft van de stikstoffixatie op het land. Echt enorme hoeveelheden dus.

Echt de moeite om dat vergrootglas eens te zoeken en te bekijken hoe mooi ze wel zijn.
woensdag 24 juli 2024 - 08:21
Maria5491

Maria5491

Dank voor uw reactie! Ik kan niet dichterbij komen.
Kunt u met de nú bijgevoegde foto iets meer?
Er is een kapvergunning aangevraagd omdat de boom “dood” is.Ik zou graag iets meer kennis/ inzicht hebben .. als een van u iets meer kan toevoegen… dan word ik blij ..

Struiken & Bomen

woensdag 24 juli 2024 - 18:31
Tuinprins

Tuinprins

Dood is de boom zeker niet aangezien de boom nog in het blad staat. Ik kan ook niet goed beoordelen of het blad kleiner is dan normaal. Ik zie ook nog wat wits zitten links naast de groene 'uitslag'. Dit zou eventueel iets zwamachtigs kunnen zijn.

De gezondheidstoestand van bovenstaande boom is lastig te beoordelen zonder duidelijke foto's. Ik vermoed dat U niet de eigenaar bent van de boom en dat er daarom geen duidelijke foto's gemaakt kunnen worden. Ik zou me er alvast op voorbereiden dat de boom gekapt wordt.


Gegroet, de tuinprins
woensdag 24 juli 2024 - 18:45
Maria5491

Maria5491

Dank! Het witte is de wond van een tak, zwaar door het gebladerte, die 2 weken geleden bij de storm afbrak.. dus geen zwam …
donderdag 25 juli 2024 - 09:37
leerling

Leerling

Dan zou ik de bewering dat die boom dood is ten zeerste betwijfelen.
donderdag 25 juli 2024 - 11:44
Tuinprins

Tuinprins

De vraag is waarom die tak uitbrak (even afgezien van storm of windstoot). Als de boom onderliggende gezondheidsproblemen heeft waardoor het hout verzwakt dan kan dat bij harde wind leiden tot takbreuk. Een Noorse esdoorn in goede conditie is in principe niet gevoelig voor takbreuk maar de ene windstoot is de andere niet. Bij een heftige onweersbui in de zomer met veel regen en zware windstoten zie je in de regel veel meer schade dan bij een 'simpele' winterstorm.

De beoordeling van de gezondheid van een boom bij de aanvraag voor een kapvergunning is in iedere gemeente in NL weer anders. In sommige plaatsen wordt de boom nader geïnspecteerd, in andere wordt er 'gewoon' een kapvergunning afgegeven. Met Belgische regels heb ik geen ervaring.


Gegroet, de tuinprins

donderdag 25 juli 2024 - 13:04
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Voor Vlaanderen (dit is geen federale materie) zijn de regels voor het kappen van een boom op een huiskavel nogal vaag.
Zie https://www.vlaanderen.be/bomen-kappen-vergunningen-en-machtigingen
Als je een grote boom wil kappen op een huiskavel, word je doorverwezen naar de gemeente, maar te oordelen naar wat hier in de buurt de recentste tien jaar al gekapt is, lijkt dat (in onze gemeente) helaas veelal een formaliteit.

Ik weet niet in welke streek Maria5491 woont, maar de storm van 9 juli ging in de ruime omgeving van Mechelen gepaard met sterke valwinden.
Zelfs hier in de buurt zijn veel takken en hele bomen geknakt.
donderdag 25 juli 2024 - 13:17
Maria5491

Maria5491

Dank. Ik woon in noordholland. Er geldt in mijn woonplaats een regeling: dit is een beschermde boom die alleen na een vergunning mag worden gekapt.
Er was die dag een heftige zomerstorm, overal waren bomen geveld. Dit was door het dikke gebladerte een heel zware grote tak. Dat de boom inmiddels vermoedelijk bijna 100 jaar is , betekent dat er natuurlijk achteruitgang is, maar zo lang mogelijk behoud van bomen, die behalve schoonheid ook nog veel verkoeling geven, lijkt me in deze tijd belangrijk.
De plek van de afgebroken tak is niet aangesmeerd na het weghalen van de tak…
vrijdag 26 juli 2024 - 09:14
leerling

Leerling

Re. aansmeren. Dat is een achterhaalde praktijk.
Zie https://edepot.wur.nl/271008 (WUR = Wageningen University & Research)
vrijdag 26 juli 2024 - 10:39
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).