menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Beukenhaag met problemen

Ga naar meest recente reactie

ALGN

Tekst aangepast

ALGN

Hallo,

Een aantal van onze planten in de beukenhaag (aanplant 2019) vertonen gebreken.

Kunnen jullie aan de hand van de foto's aangeven wat het probleem kan zijn?

In het voorjaar bemest met samengestelde organische meststof volgens bodemanalyse. Ik geef ca 50% van wat volgens de analyse nodig is in het voorjaar en de andere helft in de zomer.

Mogelijks is de meststof door de veelvuldige regen uitgespoeld?




Bedankt!

Struiken & Bomen

woensdag 17 juli 2024 - 21:27
ALGN

ALGN

Foto 2

Struiken & Bomen

woensdag 17 juli 2024 - 21:28
ALGN

ALGN

Foto 3

Struiken & Bomen

woensdag 17 juli 2024 - 21:28
ALGN

ALGN

Foto 4

Struiken & Bomen

woensdag 17 juli 2024 - 21:29
leerling

Leerling

Hoe zag die bodemanalyse eruit?

Wat voor grond heb je? (Zand/leem/klei, droog/eerder vochtig)

Wanneer heb je hoeveel bemest?

Wat voor organische mest heb je gebruikt?

Het is hier droge en eerder arme zandgrond. Ik bemest niet. Ik zorg wel dat er onder de hagen (beuk, haagbeuk, taxus en veldesdoorn) altijd een mulchlaagje ligt. (Remt onkruid, helpt tegen uitdroging van de grond en het bodemleven zet het om in voeding. Goed dus voor het bodemleven en voor je planten.)
De hagen doen het al jaren prima. Tijdens de droogte periodes van 2022 heeft alleen de veldesdoorn een paar keer water gekregen (was toen pas aangeplant).

Bedenk dat planten (ook beuken) er al veel langer zijn dan mensen die hen van voedingsstoffen konden voorzien. In bossen zorgen afvallende bladeren voor mulch.

Volgens de Bodemkundige Dienst van België zijn zowat 70% van de tuinen overbemest en overbekalkt.
woensdag 17 juli 2024 - 22:59
ALGN

Tekst aangepast

ALGN

Goedeavond,

Wat gebruik je als mulch?
Zelf laat ik het snoeiafval liggen onder de haag.

Bodemanalyse werd door de bodemkundige dienst gedaan.
Nodig NPK: 80-50-110 g/10m2.
Hier ca. de helft van gedaan met DCM hagenmeststof 5-3-6.

Grond is hier ook zand met een fractie leem: lemig zand.

Het is hier, enfin zoals overal, enorm nat geweest. Een aantal beukjes zijn momenteel gewoon terug in "wintermodus" en mogelijks kapot.

Over het bemesten begrijp ik uw standpunt. De analyse heb ik daarom laten uitvoeren om oordeelkundig te strooien.

Overigens heb ik nog een boompje: cladrastis kentukea en die heeft, naar mijn idee, een gelijkaardig schadebeeld? Zie foto.




Struiken & Bomen

woensdag 17 juli 2024 - 23:08
Tuinprins

Tuinprins

Cladrastis: naar mijn mening grotendeels terug te voeren op het natte weer van de afgelopen maanden. Hierdoor bleef het blad lang nat ('bladnatperiode') en dat laat zijn sporen na. Verder moet Cladrastis niet te nat staan. Cladrastis behoort tot de vlinderbloemigen (Fabaceae) en die willen in het algemeen niet te nat staan.

Beuk: Kan zijn dat de planten te nat hebben gestaan. Dit zie je in langdurige regenrijke periodes bij hagen naast een inrit waarbij het afschot richting de haag is.
Verder: als je een beukenhaag snoeit en je krijgt in de weken er na felle zon met hoge temperaturen dan kan er bladverbranding op treden.
Waarom de ene plant er slechter uitziet dan de andere? Beuken zijn zaailingen. Geen enkele beuk is dus identiek ook al zien ze er hetzelfde uit.
Verder: even controleren of de planten die er het slechts uitzien verticale scheuren of rare vergroeiingen op de stam hebben. Beuken kunnen getroffen worden door de beukenkankerluis (Lachnus pallipes). Dit is een totaal andere luis dan de beukenbladluis. De beukenkankerluis zuigt aan het cambium waardoor er verticale scheuren of rare vergroeiingen (necrotische woekeringen) ontstaan. Bij een flinke aantasting gaat een beukenplant kwijnen, het gedeelte boven de necrotische groei kan zelfs afsterven. De beukenkankerluis kan er al een paar jaar geleden hebben ingezeten, hoeft niet iets recents te zijn.

Tot slot: allereerst zou ik het gras bij de beukenplanten weghalen. Dit levert onnodige concurrentie op voor de beuken. Je kunt eventueel wat bemesten maar dat is niet echt noodzakelijk. Het schade beeld is mijns inziens namelijk niet ontstaan door een gebrek aan meststoffen.


Gegroet, de tuinprins
donderdag 18 juli 2024 - 06:13
ALGN

ALGN

Dank voor de reacties.

De stammen van de beuken heb ik nagekeken zopas: niets speciaal op aan te merken.

Wat wel opviel is "pluisjes" op de bodem.
Zijn dit schimmels?
Ter info: 1 week geleden heb ik meststoffen gestrooid. Sinds dien is er geen regen gevallen.

Struiken & Bomen

zondag 21 juli 2024 - 17:10
ALGN

ALGN

Ter info:

Hierbij nog een algemeen beeld van de "probleem zone".

Struiken & Bomen

zondag 21 juli 2024 - 17:13
Peterplant

Peterplant

Zorg dat er een strook onder de haag komt waar geen gras groeit. Die jonge boompjes hebben heel veel last van concurrentie van het gras. Die grasloze strook moet hier totaal zeker een meter breed zijn.
zondag 21 juli 2024 - 20:10
leerling

Leerling

Re. Wat gebruik je als mulch?
Vroeger gebruikten we vooral ruwe (= deels verteerde) compost (van eigen makelij) en grasmaaisel, maar ondertussen mogen er heel wat wilde planten in ons grasveldje groeien, maaien we ook veel minder en bevat het maaisel te veel zaden.

Nu gebruiken we vooral ruwe compost, en een mengsel van stro, houtsnippers en vlas.
Dat laatste is het kattenbakvulsel van onze binnenpoes, minus de harde uitwerpselen.

In onze compost wordt ook het snoeiafval van de hagen verwerkt.
Het snoeiafval rechtstreeks onder de haag leggen, lijkt me alleen aangewezen als je het fijn kan versnipperen. Dunne twijgjes composteren snel als je ze mengt met groen materiaal. Als je ze gewoon zo op de bodem legt, duurt dat veel langer.

Re. bodemanalyse
Ik verwijs mensen met grote gazons die zomaar bekalken en bemesten "omdat dat zo hoort", regelmatig naar de BDB, omdat ik weet dat zij advies geven voor gazons.
Ik weet dat ze dat ook doen voor siertuinen en moestuinen, maar ik heb nog nooit zo'n verslag gezien en vind ook niet meteen een voorbeeldverslag.
Ik weet niet hoe nuttig een algemene NPK-aanbeveling is. Heel wat planten zijn redelijk tolerant voor minder perfecte omstandigheden, maar sommige planten hebben specifieke noden.

Voor beuk zijn dat specifieke schimmels (mycorrhizae) en een humusrijke grond.
Tenzij je de wortels afgespoeld hebt voor je de planten in de grond hebt gezet, krijg je die schimmels gratis mee.
Hopelijk heb je ook wat compost door de grond gemengd toen je de haag plantte. Zo niet is er regelmatig een laagje compost onder te strooien de snelste manier om die humuslaag aan te vullen. En, zoals Tuinprins en Peterplant al schreven: inderdaad best op blote grond. Hier hou ik de grond onder hagen onkruidvrij tot de (onderste) breedte van de hagen. Maar de hagen zijn nog vrij jong (de oudste is zowat 10 jaar) en ze zijn nog vrij klein (minder dan 2 m hoog.

Re. Enorm nat
Tijdens het wieden vandaag voelde de bovenste +/- 15 cm grond hier weer verrassend droog.
Zelfs tijdens de natste periodes kan je hier nog altijd een emmer water omkieperen zonder dat er een plasje blijft staan, waardoor ik wel eens vergeet dat andere tuinen dat overvloedige hemelwater moeilijker/niet kunnen verwerken.
Als beuk te nat staat, kan die inderdaad afsterven. Maar als dit een vochtprobleem is, waarom heeft dan de hele haag het niet lastig?

Een paar extra vragen:
* Hoe hou je momenteel het gras kort onder de haag? Als je dat niet manueel met een grasschaar doet, zijn de stammetjes onderaan beschadigd?
* Heb je die planten gekocht met blote wortel?
* Had de haag al problemen voor de recentste bemesting?

En een tip uit een boek over klimaattuinen: als je (nu al) last hebt van te hoge gondwaterstanden, zorg dan voor relief in de tuin.
Planten die geen natte voeten verdragen kan je op heuveltjes zetten, of in verhoogde bakken die onderaan open zijn.
In de dalen kan je planten zetten die wel houden van vochtige of natte gronden. Afhankelijk van je grond en de grootte van je tuin, kan je er wadi's, buienborders, moerastuinen, poelen, vijvertjes maken.
maandag 22 juli 2024 - 00:16
ALGN

Tekst aangepast

ALGN

De aanplant werd goed gedaan (uitvoering zoals je beschrijft).
Planten hebben het ook 5 jaar goed gedaan, tot dit voorjaar.

Ze werden destijds aangeplant met blote wortel.

Onder de haag houdt ik het gras met de hand bij: mechanische schade aan de stammen is uitgesloten.

In het voorjaar verwelkte hier en daar een plant in de rij nadat ze aanvankelijk liep alles goed uit.
Nadien werden dat meerdere planten.
Dat zijn de planten die nu met verdroogde bruine bladeren in de rij staan.

Sinds een maand is er een ander schadebeeld: de bladeren vertonen veel vlekken,worden geel en vallen af.

Schadebeeld 1 is voor en na de bemesting.

Schadebeeld 2 is recent,dus na de mestgift:
Algemeen organische mest
Extra fosfor gift (wortelgroei bevorderen na vermoeden van wortelrot tgv nattigheid)
Extra kalium gift (afgaande van toestand bladeren).




maandag 22 juli 2024 - 13:24
ALGN

ALGN

Initieel schade beeld - verwelking.

Struiken & Bomen

maandag 22 juli 2024 - 13:26
ALGN

Tekst aangepast

ALGN

Schade beeld wat momenteel optreedt.
Zie ook openingspost.

Struiken & Bomen

maandag 22 juli 2024 - 13:27
leerling

Leerling

Ik vrees dat de schade in foto 2 wel heel erg lijkt op wat gisteren op het NOS journaal getoond werd als typisch kenmerk voor een boom die aan het verstikken is (momenteel door te hoge waterstanden): https://nos.nl/l/2530938
woensdag 31 juli 2024 - 22:49
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).