menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Prunus Ceraferia Nigra ziek, op termijn nieuw planten

Lauran

Lauran

Goedemiddag allen,

Ik heb een mooie Prunus als centerpiece in mijn tuin staan. Hij heeft al een aantal jaar zwammen en er is een tijd geleden een grote tak uitgebroken. Door de wind van dit weekend zijn er weer 2 takken uitgebroken en ik heb besloten om de boom te gaan rooien.
Nu wil ik graag eenzelfde prunus terugzetten op dezelfde plaats maar ik kon niet vinden of dit verstandig is en of de ziekte die de boom nu heeft in de grond zit waardoor de nieuwe boom ook direct weer ziek wordt.

Alvast dank voor de antwoorden.
maandag 8 juli 2024 - 12:15
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Zwammen op Prunus cerasifera 'Nigra' zijn meestal een gevolg van het snoeien van dikke takken. Deze Prunus soort zo min mogelijk snoeien, zeker geen dikke takken.

Ik zou geen Prunus cerasifera 'Nigra' aanplanten. Veel sierkersen zijn de laatste jaren zeer gevoelig voor Monilia ook bekend als tak- en bloesemsterfte. Deze aantasting wordt veroorzaakt door een onzichtbare schimmel (heeft niets met zwammen of paddenstoelen te maken) die de plant via de bloesem binnen komt. Gevolg is dat er takken afsterven. Dit kunnen kleine takjes zijn maar ook grotere. Tegen Monilia is weinig te doen aangezien de schimmel door de lucht gaat.

Ik zou dus iets anders planten.


Gegroet, de tuinprins
maandag 8 juli 2024 - 18:14
Lauran

Tekst aangepast

Lauran

Goedemiddag Tuinprins,

Bedankt voor de reactie. Wat zou je aanraden om dan wel te zetten? Ik zou graag een snelle groeier neer willen zetten zodat we over een aantal jaar weer een mooie boom hebben staan en hij moet genoeg schaduw geven door hoogte maar ook wel een beetje breedte.
Daarnaast moet hij niet te gek hoog worden als hij volwassen is. Ik woon in een woonwijk en dan is het niet handig om bv. een plataan te zetten denk ik.
Een andere prunus soort misschien? Ik vond de bloei van de cerifera nigra schitterend in het voorjaar en de donkere bladeren zijn ook heel mooi maar dat hoeft niet specifiek iets te zijn dat de nieuwe boom moet hebben.

Groeten,
dinsdag 9 juli 2024 - 12:48
Tuinprins

Tuinprins

Je hebt 2 'eisen' die met elkaar in conflict zijn: de boom moet snel groeien maar mag niet te hoog worden. Snel groeiende bomen zijn in de regel bomen die op termijn groot tot zeer groot worden. Van snoeien worden de meeste bomen niet mooier en sommige soorten zijn maar beperkt te snoeien (Prunus soorten bijv.) Je kunt van een relatief langzaam groeiende boom een groter exemplaar aanschaffen maar hier hangt natuurlijk wel een prijskaartje aan.

Hoe hoog is 'niet te hoog'? Graag in meters anders blijft het maar vaag.

Wat voor grond heb je?

Persoonlijk zou ik geen Prunus soort aanplanten gezien het grote aantal Monilia aantastingen van de afgelopen jaren. Wil je toch per se een sierkers aanplanten dan zou je Prunus serrulata 'Royal Burgundy' kunnen kiezen. Heeft mooie roze bloesem in het voorjaar. Het blad is bij het uitlopen paarsrood maar wordt richtig de zomer meer groenig rood.

Een sierkers waar ik de afgelopen jaren weinig Monilia in heb gezien is Prunus 'Spire' (ook bekend als Prunus hillieri 'Spire'). Bloeit wit in het voorjaar, groen blad wat in de herfst mooi oranjerood tot purperrood verkleurt. Kroon is vaasvormig.

Als 'schaduw geven' minder belangrijk is dan is Cornus kousa een mogelijkheid. Deze soort wil fatsoenlijke, humusrijke grond die in de zomer niet al te veel uitdroogt. Cornus kousa kan soms nukkig zijn dus dit in het achterhoofd houden. Het beste kiezen voor een uit zaad gekweekt, boomvormig exemplaar. Deze groeien in de regel beter als geënte exemplaren.

Tot slot zijn er ook nog boomvormige Magnolia soorten. Hierbij de uiteindelijke hoogte in de gaten houden want sommige soorten kunnen op termijn groot worden.


Gegroet, de tuinprins


dinsdag 9 juli 2024 - 13:50
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).