menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vlinderstruik

janm2023

Janm2023

Hallo,
Ik heb meerdere vlinderstruiken, een aantal ervan staat in bloei.
Twee ervan doen een beetje "zielig", dat lijkt mij niet helemaal goed.
Wie kan zeggen wat hieraan scheelt?
zie foto.
en... zijn gele bladeren een teken droogte?
en... is er verschil in groeisnelheid, er zijn erbij die nu dit jaar meer dan één meter zijn gegroeid, andere struiken een stuk minder.
en... moet ik een vlinderstruik voeding geven

Struiken & Bomen

vrijdag 28 juni 2024 - 11:57
Tuinprins

Tuinprins

Daar hebben luizen in gezeten. Hierdoor gaat het blad krullen.

Raar gevormde bladeren met virusachtige, geelgroene tot gele plekken zijn ook het gevolg van luizen. Luizen zuigen aan de bladeren en de vlinderstruik reageert hierop. Dit jaar komt dat veel voor bij de vlinderstruik (is hier al verschillende keren voorbij gekomen op het forum). Door de zeer zachte winter werden de luizen al vroeg actief.

Gele bladeren kunnen een teken zijn van droogte maar in een nat jaar als 2024 acht ik dat uitgesloten.

Verschil in groeisnelheid is vaak terug te voeren op de cultivar, sommige groeien sneller als andere. Er bestaan tientallen verschillende cultivars. Weet je nog welke soort het is?
Verder speelt de leeftijd mee. Hoe ouder een plant is des te meer wortels. Hierdoor wordt een oudere plant vaak groter als een jongere als je die helemaal terugsnoeit in het vroege voorjaar.

Vlinderstruiken zou ik niet bemesten, zeker niet na de langste dag.

Indien je de uitgebloeide bloemen verwijdert dan houdt de bloei langer aan.


Gegroet, de tuinprins
zaterdag 29 juni 2024 - 06:22
janm2023

Janm2023

Dank voor informatie.
Ik weet niet welke soort vlinderstruik(en) het zijn (wel met die driehoek-achtige bloemen).
Sinds vorig jaar heb ik het tuinwerk overgenomen van mijn overleden vrouw, zij deed de tuin, ik ben zo goed als leek voor tuinwerk...maar probeer mijn best te doen.

de hoog groeiende is inderdaad een oude struik.
zaterdag 29 juni 2024 - 07:40

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).