menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Japanse kers lijkt ziek

Ga naar meest recente reactie

Koenmeloen

Koenmeloen

Goedenavond,

We hebben een Japanse kers in de tuin die de laatste paar jaar wat minder blij oogt. Sinds hij last van bladluis heeft, sterven er delen af. Maar misschien heeft hij ook meer last van Luis omdat hij ziek is.
Kan iemand aan de hand van deze foto zien of de boom ziek is. Ik heb meerdere foto's gemaakt, maar kan helaas maar eentje uploaden.

Groet, Koen

Struiken & Bomen

woensdag 15 mei 2024 - 20:42
PeterC

PeterC

Je kan meerdere foto's uploaden als je meerdere keren antwoord op je eigen bericht en telkens een andere foto toevoegt.
Op je eerste foto ziet die stam er voor mij uit als een normale kerselaarstam.
woensdag 15 mei 2024 - 22:53
Tuinprins

Tuinprins

Dode takken/takjes is zo goed als zeker Monilia ook bekend als tak- en bloesemsterfte. Deze aantasting komt de laatste jaren zeer vaak voor bij diverse Prunus soorten (Japanse sierkers is een Prunus soort). Monilia wordt veroorzaakt door een schimmel die door de lucht gaat (onzichtbaar) en komt vaak via de bloesem in de boom. De bladluizen hebben er niets mee van doen. Jonge groei van sierkersen is gevoelig voor luizen, met name de zwarte bonen luis.

Bij tak- en bloesemsterfte wordt aangeraden de aangetaste tak terug te snoeien tot in het gezonde hout. Bij het snoeien je snoeischaar regelmatig ontsmetten met spiritus of alcohol om verdere verspreiding in de boom te voorkomen c.q. te beperken.

N.B. Monilia kent verschillende verschijningsvormen. Je hebt ook een vorm die vruchtrot veroorzaakt. In jouw geval gaat het om de vorm die taksterfte veroorzaakt.

Gegroet, de tuinprins
donderdag 16 mei 2024 - 06:24
Koenmeloen

Koenmeloen

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb even gegoogled op Monillia, daar lijkt het inderdaad sterk op. Het zijn eigenlijk ook hele stammen die (grotendeels) afsterven. Is het dan zinvol om de boom zo laag mogelijk te snoeien of wordt hij daar niet mooier van?

Struiken & Bomen

donderdag 16 mei 2024 - 09:17
Koenmeloen

Koenmeloen

Het lijkt ook inderdaad op de zwarte bonen luis. Knap dat je het kan inschatten op basis van één (onduidelijke) foto
Is er een (milieuvriendelijk) middel om deze te bestrijden?

Struiken & Bomen

donderdag 16 mei 2024 - 09:20
Tuinprins

Tuinprins

Aangezien het blad gekruld is (door toedoen van de luizen) is het lastig de luizen te raken met een bestrijdingsmiddel. Ik zou de top waar de luizen inzitten wegsnoeien.

Japanse sierkersen moet je niet snoeien, zeker geen dikke takken. Boom staat trouwens veel te dicht bij bebouwing. Ik vraag mij af of de wortels voldoende ruimte hebben. Zoals ik kan beoordelen gaat het om Prunus serrulata 'Amanogawa'. Dit is een zuilvorm van de Japanse sierkers. De boom mag dan in zijn jeugdjaren niet veel plaats in nemen maar de wortels hebben wel ruimte nodig.

Gegroet, de tuinprins
donderdag 16 mei 2024 - 18:20
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).