Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Onze sierappelboom (Malus Red Sentinel) staat nu vier jaar in onze tuin, midden op het gazon, het grootste deel van de dag in de zon.
Voor het tweede jaar op rij verschijnen er al snel in het voorjaar bruine vlekjes op de bladeren. Die worden steeds groter, totdat de bladeren half mei al beginnen af te vallen.
Wat kan ik hier tegen doen of hoe moet ik de boom behandelen?
Dit jaar extra compost na de winter gegeven, maar het mocht helaas niet baten.
Het tweede probleem (geen idee of het er mee te maken heeft?) zijn witte plekken op de stam.
Zeker een meter in doorsnede. Je zou het niet zeggen, maar gras is een enorme concurrent voor jonge boompjes, die dan allerlei aantastingen kan krijgen. Lekker een laagje compost over de boomspiegel spreiden.
Meerdere mensen melden hier een zelfde probleem aan met allerlei Malus varianten.
Wellicht heeft dat te maken met het natte najaar en winter en voorjaar.
Veel regen geeft veel schurft in (sier) appels.
Die witte vlekken op de stam zou korstmos kunnen zijn. Eventueel bloedluis. Een foto maakt het duidelijker.
Zo te zien bij beschadigingen in de bast, wat zou kunnen wijzen op bloedluis. Als je met je vinger flink over dat witte wrijft, zit er dan rode smurrie aan je vinger?
Met de middelen die nu nog te koop zijn voor de gewone man, is schurft niet te bestrijden. Probeer de conditie van de boom te optimaliseren, bestel droog weer en leer er mee leven( of hak de boom om).
Heeft spuitzwavel ook geen effect? Zodra het droog is, wil ik dat nog proberen.
Droog weer bestellen bij de Schepper lijkt me een goed plan! Worden meer mensen blij van