menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zwarte bladeren

Ga naar meest recente reactie

Hinny21

Hinny21

Hallo allemaal! Afgelopen week heb ik geconstateerd dat er zwarte plekjes op de bladeren van mijn haagbeuk leibomen beginnen te verschijnen. De blaadjes krullen ook. De kleur is echt zwart en het lijkt in een bepaald patroon op te treden, zie foto. Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn? Opvallend is dat de aangedane bladeren alleen op een zijtak onderaan de hoofdstam zitten. Het hogergelegen bladerscherm van de leiboom heeft (nog) geen zwarte bladeren.

Struiken & Bomen

zondag 28 april 2024 - 14:50
Hinny21

Hinny21

Nog een foto van andere blaadjes

Struiken & Bomen

zondag 28 april 2024 - 14:52
Hinny21

Hinny21

En een derde foto

Struiken & Bomen

zondag 28 april 2024 - 14:54
Ronny63

Ronny63

Vorstschade?
Ronny
zondag 28 april 2024 - 16:24
Hinny21

Hinny21

Ok dat zou kunnen. Maar ook bij de leibomen van deze soort? Het vreemde is dat mijn haagbeuk op een andere plek in de tuin geen enkel blad met deze zwarte strepen laat zien.

Meer kenners die dit patroon herkennen als vorstschade?
zondag 28 april 2024 - 16:49
Tuinprins

Tuinprins

Zo goed als zeker schade door late nachtvorst van afgelopen week.

Iedere tuin kent een micro-klimaat. Bij mij is de voortuin minder koud als de zijtuin. Onder overhangende bomen wordt het minder koud in april/mei omdat daar minder uitstraling is.

Verder speelt de groeifase een rol: jongere, pas uitgelopen bladeren zijn gevoeliger als bladeren die al wat afgehard zijn.


Gegroet, de tuinprins
zondag 28 april 2024 - 17:14
Hinny21

Hinny21

Bedankt voor je reactie, Tuinprins. Dat geeft de burger weer wat moed. Maar als het vorstschade is door afgelopen week kan ik er ook zeker van zijn dat die vlekken niet verder uitbreiden (mits de vorst wegblijft), toch?

Of denk jij dat dit proces waarbij meer bladeren uitkomen met dit probleem langer kan optreden? Ik zie namelijk nu al dat de hele kleine blaadjes die pas uit uit de knop zijn ook wat donkere spikkels bevatten maar die zijn in plaats van zwart meer paars van kleur.
zondag 28 april 2024 - 17:21
WiPe

WiPe

Dat zal zich echt niet gaan uitbreiden.
zondag 28 april 2024 - 20:01
Hinny21

Hinny21

Bedankt voor jullie antwoorden! De zwarte plekken zijn nu na 2 dagen lichter van kleur geworden. Zie foto

Struiken & Bomen

maandag 29 april 2024 - 16:58

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon