Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Al mijn buxussen zijn aangetast en ben ze allemaal aan het rooien.
Ik zou ze willen vervangen met Lonicera nitida 'Tiny Green', is dat een goede keuze?
Is 3 planten per meter voldoende?
Heb boeren buxus staan als bol. Kan ook als blok. Wel 2x in het jaar een snoeibeurt geven. Heel sterk en die bloeit nu. Daarna krijgt hij weer een snoeibeurt oersterk. Blijkt dus een lonicera te zijn. Wist ik niet! Later iets donkerder van kleur.
Die jij hebt gekozen is nog mooier groen denk ik zo.
En hier zie je de euonymus green spire. Een hele natte plek. Vier stukje iets aangetast maar die heb ik al weggeknipt. De buurman heeft er afgemaaid gras achter gegooid. Dit is een goedkoper haagje dan die ilex. Die staat aan de voorkant en deed er langer over om goed voor de dag te komen.
Heb met de Lonicera wel erg in de kalkvlekkenziekte.
De Euonymus is gevoelig voor meeldauw, strenge vorst en schildluis. Vooral als de planten regelmatig gesnoeid gaan worden, schieten ze vaak in de stress.
En die ilex is donkerder en had veel langer tijd nodig om op gang te komen. Twee jaar later die euonymus gezet en veel beter van kleur. Ilex zie je boven aan het begin van mijn pad. Mijn haagjes proef. Geen last van ziektes. En stres hooguit omdat je twee keer kunt snoeien. Ze krijgen wormenmest met lava meel gemengd.
Bedankt Joukje en Peter
Ik heb hier al 15 jaar aan de ingang in vorm gesnoeide Lonicera nitida en die doet het erg goed maar is minder geschikt voor een laag haagje, daarom dat ik de Lonicera nitida 'Tiny Green' koos.
Hier op de foto het bewust haagje in betere tijden.
In de tuin vervang ik ze niet meer daar ga ik voor een ander oplossing zoeken.
Mensen die van strakke buxushagen/haagjes houden, maar die o.w.v. problemen met de buxusmot of een schimmel op zoek gaan naar een andere plant met een gelijkaardige uitstraling komen dikwijls uit op Ilex crenata of Lonicera nitida.
Leerling, Taxus doet het hier nergens goed en Berberis heeft serieuze lange stekels.
Ik heb al de Buxus gerooid behalve het haagje rond de put en nog een kleintje van 3m lang in de tuin.
Die heb ik dan streng teruggesnoeid tot dat je nu de takken erdoor kan zien. Ik zie nog rupsen maar hoop nu dat de vogels ze komen opeten, 1 musje is al vaste klant
De L. nitida heb ik al jaren en heb nog niets gemerkt dat die zou woekeren of uitzaaien maar die wordt ook gesnoeid en komt zo nooit in bloei, misschien is dat de reden.
Daarom dat ik aan de kleine 'Tiny Green' dacht.
Euonymus zou volgens een wetenschappelijk onderzoek het volgend slachtoffer kunnen zijn van de Buxusmot.
Meer en meer dieren hebben de buxusmot ontdekt als prooi:
- koolmezen
- pimpelmezen
- huismussen
- merels
- ganzen
- slakken ! (Ik weet dat die dieren niet graag gezien zijn, maar er zijn maar een paar soorten die voor problemen zorgen)
- spinnen
- wespen
- Aziatische hoornaars !
- ...
Bedankt Leerling, dus laat ons hopen dat ze allemaal een reuzehonger krijgen Wat mij opvalt is dat al die buxussen hier vol huisjesslakken zitten.... massaal! ik vroeg mij al af wat al die slakken in de haagjes deden.
Wat mij opvalt is dat al die buxussen hier vol huisjesslakken zitten....
Hm. Dan zou ik toch even kijken welk soorten het zijn en of ze effectief aan de rupsen zitten.
Ik weet bv. niet of segrijnslakken ook geen buxus lusten. (Dat is één van die paar soorten die de rest een slechte reputatie geven, omdat ze vooral van levende planten eten en daarbji weinig kieskeurig zijn. Helaas alweer een exoot die zich hier heel snel vermenigvuldigt.)
Eventueel kan je de gratis app Obsidentify gebruiken, mocht je die nog niet hebben. (Downloadbaar via Play Store of App Store.)
Is cotoneaster geen optie om de buxus te vervangen? Niet echt inheems maar da is buxus ook nie denk ik. Groeit wel sneller met ook bladhoudende soorten zoals de dammeri.
Voor zover me bekend is buxus sempervirens wel degelijk inheems. Komt in het wild voor in Zuid-Europa tot het zuiden van Wallonië. https://waarnemingen.be/species/6497/