menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Laagstam in kippenhok

Ga naar meest recente reactie

Zeus

Zeus

Ik wil mijn kippenhok verplaatsen en ik heb het idee om het hok te verrijken met wat bomen en planten. Een vlinderstruik lijkt me een leuke optie en een 3 tal laagstam pruimenbomen. Is dit een optie ? Het hok is 6 op 5 meter op momenteel nog gazon. Er zijn 4 kriel wyandottekes. Boomwortels beschermen is natuurlijk logisch
donderdag 11 april 2024 - 12:16
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

Laagstam pruimbomen hebben meestal nogal veel groeikracht, meer dan een laagstam appel bijvoorbeeld.

Op 6x5 geraak je er één kwijt.

Ik heb laagstampruimen staan 6x6, tenminste ze waren gekocht als ‘laagstam’, na 15 jaar raken ze elkaar dus ze staan te dicht op elkaar.
Ze zijn trouwens ook minstens 6 meter hoog.

Wel heerlijke pruimen, ik kan het ze vergeven dat ze zo sterk groeien

Ik weet niet waar je aan denkt om boomwortels te beschermen tegen kippen, maar mijn kippen lopen daar gewoon zonder meer.
donderdag 11 april 2024 - 20:46
Tuinprins

Tuinprins

Kippen 'schrobben' met hun poten op zoek naar voedsel. Als ze de wortels van een pas geplante boom bloot krabben is dat ongewenst.

Veel pruimensoorten hebben kruisbestuiving van een andere soort nodig om goed vrucht te dragen. Uitzoeken welke soort goed zelfbestuivend is.

Als je iets van een struik er bij zet dan al een exemplaar kopen dat al wat groter is. Kippen vreten alles wat ze voor de snavel komt (ook wyandottekrielen!).

gegroet, de tuinprins
vrijdag 12 april 2024 - 07:13
Zeus

Zeus

Dankjewel, ik had ergens gelezen van de wortelspiegel te beschermen met kippengaas.
vrijdag 12 april 2024 - 08:31
WiPe

WiPe

Wortelspiegel beschermen met kippengaas is zeker niet slecht. In een kippenhok groeit er doorgaans erg weinig. Als het dan nat is, versmeren de kippen de grond volledig waardoor de wortels geen zuurstof meer krijgen. Bovendien is verse kippenmest erg sterk, wat voor fruitbomen ook verre van ideaal is.
vrijdag 12 april 2024 - 08:49
Zeus

Tekst aangepast

Zeus

Als ik het goed begrijp is 1 laagstam het maximum dat ik kan planten in die ruimte ?
vrijdag 12 april 2024 - 18:07
leerling

Leerling

Als het de bedoeling is dat kippenhok (of is het een ren met een hok?) daar een vaste plaats te geven, weet ik niet of ik daar zelfs maar één boom of struik in zou zetten. Zoals WiPe al aangeeft, is kippenmest behoorlijk sterk.

Ook een vlinderstruik lijkt me daar niet aangewezen. Die moet je elk jaar flink terugsnoeien. De kans is groot dat de kippen de nieuwe scheutjes eraf pikken voor ze de kans krijgen om te groeien.

Is er plaats naast de ren?
(Naast = minstens 1,5m tussen de stam en de afscheding. Meer is beter.)
vrijdag 12 april 2024 - 22:55
Zeus

Zeus

Het is de ren, het is mijn bedoeling wat schaduw te creëren en mss best met wat planten dat vlinders en bijen aantrekt
zaterdag 13 april 2024 - 08:31
WiPe

WiPe

Als je schaduw wil creëren, kun je die boom best langs de zonkant net buiten de ren zetten. Dat is het meest efficiënt.
zaterdag 13 april 2024 - 09:20
Zeus

Tekst aangepast

Zeus

Ok dankjewe, het wordt een job voor de herfst dus nog tijd genoeg om mijn planning te wijzigen
zaterdag 13 april 2024 - 10:20

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon