menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Dringend hulp gevraagd zieke treurwilgen

Ga naar meest recente reactie

femkemaes13

Femkemaes13

Beste boomliefhebbers,
Ik ben al van begin deze zomer aan het sukkelen met mijn 2 jonge treurwilgen. En heb al vanalles zitten te proberen, maar het wordt er niet echt beter op. Zo heb ik in juli al eens alle besmette takken en bladeren gesnoeid gehad, en daarna met "Curaflor" tegen ziekten op rozen, sierplanten en buxus besproeid. Dit herhaald na de voorgeschreven behandeling. Ik dacht dat het toen even beter ging, maar het ging al snel terug de verkeerde kant op. Jonge scheuten werden direct bruin en stierven af. Er verschenen weer meer en meer bruine stippen op de bladeren, ... Heb toen ook meermaals "neemolie" gesproeid gehad, maar ook dit hielp niet. Dit forum is mijn laatste kans op enige hulp, want ik weet het echt niet meer wat te doen. Ik heb nu een middel gekocht "CULTIVERS Koperoxychloride 1 l concentraat 70% milieuvriendelijk (fungicide werking) Meststof voor mol type planten en bomen 100% natuurlijke meststof op koperbasis Oxykoper Eco" wat ik morgen normaal gezien ga ontvangen. Maar weet niet goed of ik hiervoor terug mijn hele bomen moet ontdoen van alle bladeren (ondertussen allemaal) die aangetast zijn? Of kan ik dit middel gewoon spuiten op hoe mijn bomen er nu uitzien?
Of weten jullie misschien een andere oplossing of middel dat er bestaat voor deze ziekte.
Ik hoop uit het diepste van mijn hart, dat jullie enige hulp kunnen bieden. Want ik zie mijn treurwilgen zo graag en wil echt niet dat ze sterven.
Met vele dank bij voorbaat aan iedreen.

Struiken & Bomen

woensdag 11 oktober 2023 - 16:12
femkemaes13

Femkemaes13

Nog een foto van het blad. Zo is heel mijn boom

Struiken & Bomen

woensdag 11 oktober 2023 - 16:13
femkemaes13

Femkemaes13

Foto van de standplaats

Struiken & Bomen

woensdag 11 oktober 2023 - 16:14
femkemaes13

Femkemaes13

Nog een detailfoto van de bladeren
woensdag 11 oktober 2023 - 16:16
femkemaes13

Femkemaes13

Detailfoto van nieuwe twijgen die aangroeien

Struiken & Bomen

woensdag 11 oktober 2023 - 16:17
femkemaes13

Femkemaes13

Nog een detailfoto bladeren en takken

Struiken & Bomen

woensdag 11 oktober 2023 - 16:18
Tuinprins

Tuinprins

Ziet eruit als de schimmelziekte Marssonina salicicola. Het gaat hier om een schimmel die niet met het blote oog te zien is, alleen op microscopisch niveau. Heeft ook niets met schimmelpluis o.i.d. te maken.

Deze schimmel veroorzaakt bladvlekken en necrotische plekken op de takken (zoals goed te zien is op de laatste foto).

Deze schimmel wordt vaak 'getriggerd' door neerslagrijke periodes in combinatie met temperaturen boven de 20 graden. Het is zeer goed mogelijk dat de natte augustus de aantasting sterk heeft verergerd.

Bestrijding is niet gemakkelijk vooral als de wilg flink is aangetast. Belangrijk is dat al het afgevallen blad goed wordt opgeruimd omdat hierop de sporen van de Marssonina schimmel zitten. Na de bladval al de takken controleren op necrotische plekken en deze wegsnoeien. Bij het snoeien geen stompjes laten staan als op de 4de foto. Indien de wilg veel necrotische plekken heeft dan zul je radicale maatregelen moeten nemen en de boom zeer sterk terugsnoeien, eventueel knotten.

Nu spuiten heeft weinig zin aangezien het blad binnen een paar weken van de boom is. Bovendien zijn veel effectieve middelen ter bestrijding van Marsonina salicicola ( o.a. Ortiva) niet verkrijgbaar voor de gewone consument, alleen voor de professionals in het bezit van de juiste papieren (weet niet hoe de situatie in België precies is).

Het is nooit verstandig te spuiten met bestrijdingsmiddelen indien je niet weet wat de plant precies onder de leden heeft. Helaas is de kennis bij tuincentra belabberd, een enkele uitzondering daargelaten.

Die ene lange tak die je op de derde foto ziet moet sowieso verwijderd worden want die concurreert te veel met de hoofdstam.


Gegroet, de tuinprins

woensdag 11 oktober 2023 - 19:36
Peterplant

Peterplant

Maak in ieder geval een flinke boomspiegel om de stammen, een ronde cirkel van minimaal 1 meter doorsnede waar geen gras groeit.
woensdag 11 oktober 2023 - 20:43
femkemaes13

Femkemaes13

Beste Tuinprins en Peterplant, alvast heel erg bedankt voor jullie antwoorden. Ik zal sowieso geen verdere stappen ondernemen en wachten dat alle bladeren gevallen zijn. Zal wekelijks zorgen dat afgevallen bladeren opgeruimd worden en in GFT bak gestoken worden en niet op de composthoop (had ik ook al gelezen, dat dit belangrijk is bij schimmelziektes). Als alle bladeren gevallen zijn, maar dat zal denk ik toch pas ergens laat in de herfst zijn, begin winter ... of niet?? En dan snoeien > de takken waar die vlekken opzitten? Dat gaan er best veel zijn die eraf moeten dan. En tot tegen de stam afdoen > geen knotjes meer laten. Ik wil deze raad zeker goed opvolgen. Maar is het ok voor mijn jonge wilgen dat ik ze zo kort ga snoeien en dat net voor de winter?? Moet ik ze dan niet inpakken ofzo met jutte?

Ook zal ik zeker een hele cirkel omspitten rond de boom en zorgen dat hier geen gras meer groeit ..... Nogmaals erg bedankt voor jullie antwoord.

Groetjes Femke
woensdag 11 oktober 2023 - 21:30
Peterplant

Peterplant

Eerder afplaggen, bij spitten zou je te veel wortels van de wilg kunnen beschadigen.
donderdag 12 oktober 2023 - 08:56
Niels Michielsen

Niels Michielsen

Beste, ik denk dat ik met het zelfde probleem zit. Wat valt er tegen te doen? Het is een boom met emotionele waarde ik hoop dat hij het overleefd

Struiken & Bomen

dinsdag 23 april 2024 - 20:00
Niels Michielsen

Niels Michielsen

Er is taksterfte vanaf de punten. En de blaadjes worden slecht en verdwijnen vanaf de punt naar de stam toe. Van onder naar boven.

Struiken & Bomen

dinsdag 23 april 2024 - 20:02
Niels Michielsen

Niels Michielsen

Nog een foto

Struiken & Bomen

dinsdag 23 april 2024 - 20:02
Niels Michielsen

Niels Michielsen

Nog een foto.


Ik merk ook schuim op in sommige plooien.
Kan het schuimbeestje zo veel schade aanrichten of heb ik last van verschillende plagen?

Struiken & Bomen

donderdag 9 mei 2024 - 07:30

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon