Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Hallo Tuinvrienden.
Heb het proberen te zoeken of er al een topic was met vergelijkbare vraag, maar zonder resultaat.
Wij gaan in februari verhuizen naar een nieuw huis met een wat grotere tuin met veel gras. Het is nu naar onze smaak wat te open en zouden graag (snel) wat bomen willen planten.
Omdat het een groot perceel is en de indeling nog niet helemaal precies duidelijk is willen we het liefst nog niet teveel (grote) bomen kopen.
Wij hebben in onze huidige tuin wel enkele bomen zoals de beuk, noot, perzische slaapboom en magnolia.
Is het mogelijk om daar wat stekken van te pakken en deze in het voorjaar te verplanten?
Zoja wat is de beste tijd om daar dan stekken van te nemen?
Er rest je dus niet anders dan nieuwe bomen te kopen die al wat formaat hebben.
Dat lijkt me ook het meest aangewezen; overige experimenten zijn vast leuk, maar gaan, vrees ik, toch tot ontgoocheling leiden... Vooral in combinatie met "snel wat bomen willen plannen", is het aankopen van degelijke jonge boompjes de enige realistische optie.
Het lijkt me toch verstandig om snel na de verhuis naar een nieuwe woning bomen te planten. De bomen vormen de basisstructuur in je tuin en het duurt jaren vooraleer ze wat omvang hebben.
Ik zou dus op korte termijn even goed nadenken over wat je in je tuin wil en daar bijpassende jonge bomen die je aanstaan en die het goed doen op jouw bodem voor aan te planten. Afhankelijk van het budget dat je wil besteden kan je die groter of kleiner kiezen.
Bekijk de oriëntatie van je perceel en weet dat loofbomen op het zuiden heel nuttig zijn om plekken in je tuin te creëren met natuurlijke schaduw, en eventueel je huis uit de volle zon te houden in de zomer wat als een natuurlijke airco werkt.