Dag Tuinprins,
Bedankt voor je reactie. Ik vreesde al dat er iets aan de hand was, maar dit klinkt wel erg...
Die boom is intussen een 30-tal jaar oud en is als echte blikvanger en heeft een dominante plaats in de tuin, midden in het gazon en geeft schaduw op (te) zonnige dagen. Elk jaar bemest ik het gazon daarrond en geef kalk.
En daar is blijkbaar niets tegen te doen? In het artikel waar je naar verwijst lees ik het volgende:
Alle aangetaste bolsters en bladeren en verslijmde vruchten verwijderen en de kankers in de boom wegknippen. Gooi dit niet op de composthoop want hier ontstaan weer nieuwe infectiebronnen. Door het wegnemen van aangetaste delen kunt u de aandoening onder controle houden en is dan ook een van de belangrijkste middelen. De grond mag absoluut niet zuur zijn en moet veel kalk, magnesium, sporenelementen en fosfaat bevatten. Zorg voor een goede standplaats met veel licht en zon.
Elk jaar bemest ik het gazon daarrond en geef kalk, dus dat zou in orde moeten zijn. Maar dit jaar was het wel heel vochtig met al die regendagen na de winterperiode en zelfs in de eerste zomermaanden, dus misschien heeft dat het wel in de hand gewerkt.
Ik heb intussen ook al gegoogeld en een pak artikels erover gelezen, maar toch blijf ik met enkele vragen zitten.
1. Hoe herken je die 'kankers' zodat je die kan wegknippen?
2. Zijn de noten nog eetbaar? Ik haal ze een voor een uit de bolster en laat ze dan drogen, maar kan je ze dan nog eten?
3. Kan de boom er nog van herstellen of is dit proces onomkeerbaar?
4. Normaliter gebruik ik de afgevallen bladeren elk jaar als winterbedekking van de plantsoenen in de tuin, maar is dat dit jaar dan wel aangeraden?
Alvast bedankt om te reageren!
Met vriendelijke groeten,
Ronny
PS @PeterC: dat is natuurlijk ook een manier om van je noten af te geraken, nietwaar