menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Rozen sprieterig en deels met zwarte vlekken

berthennin13

Tekst aangepast

Berthennin13

Ik had al eerder it jaar geschreven dat mijn rozen het minder doen. Heb ze op advies ook andere meststof (osmocote) gegeven en daarna zijn ze het wel wat beter gaan doen. Maar ze blijven wat sproeterig in hun takken. Waar ze eerdere jaren stevige takken hadden zijn het nu veelal lange dunne takken die ook niet echt stevig zijn.
Ik had de rozen vorig jaar in het najaar op ca 30a 40cm cm boven de grond gesnoeid.
Is dat te kort geweest? Of had ik ze beter lang kunnen laten tot het voorjaar?

Verder heeft een 2e deel van de tuin heel veel zwarte plekken in het blad. deze kladeren worden geel en gaan dan los. IK pluk ze weg als ik ze zie. Maar nu is bij een roos ongeveer alle blad met donkere stippen
Wat zou ik daar mee moeten doen?
Ik heb wel eens gehoord alle besmette takken weg snoeien, maar dan blijft er denk ik alleen een hoohfstam over.?
Het zijn andere jaren steeds elk jaar een heerlijk geurende rozen maar afgelopen jaar stelde het weinig voor.
Ik weet dat de plek niet optimaal is want ze staan vrij ditcht tegen een coniferen haag aan, ik begreep dat dat niet goed is voor een roos omdat ze dan te weinig wind krijgen?
Ik wil ze daar wat vandaan verplaatsen (ca 40cm extra van de haag weg is nog ruimte voor) wat is daarvoor de beste tijd?
Ik heb helaas in de tuin geen andere plek waar ik ze heen kan zetten. Ik kan ze alleen wat verder van de haag af verplaatsen.
Wat kan ik het beste doen met bemesten nu de herfst aan komt?

donderdag 28 september 2023 - 10:46
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Zwarte vlekken: sterroetdauw

De laatste maanden zijn de weersomstandigheden gunstig geweest voor diverse schimmelaantastingen zoals sterroetdauw. Blad blijft door de vele neerslag lang nat en dan slaat sterroetdauw bij rozen gemakkelijk toe. Een zonnige, open standplaats is voor veel rozen het beste want dan droogt het blad relatief snel op en dus minder kans op schimmelaantastingen. Echter: als het bijna iedere dag regent zoals dit jaar in augustus dan is sterroetdauw bij gevoelige rozensoorten amper te vermijden.
Of die 40 cm veel verschil uitmaakt zou ik zo niet kunnen zeggen.

Sliertige groei: dit jaar zijn vanaf de tweede helft van juli de weersomstandigheden gunstig geweest voor groei (voldoende neerslag bij 20+ graden). Veel plantensoorten die het hele seizoen door groeien maken dan extra groei aan. Het beste nu de sliertige groei wat wegsnoeien en in de tweede helft van de winter de rozen zoals normaal ver terugsnoeien.

Gegroet, de tuinprins
vrijdag 29 september 2023 - 06:51
berthennin13

Berthennin13

@Tuinprins. dank je wel voor het advies.
Ik ga dat dan maar eens proberen en hopelijk dat het volgend jaar allemaal wat steviger en uitbundiger is.
De veminderde bloei is dus niet omdat ik vorig jaar alles heb weg gesnoeid? Er stonden eigenlijk alleen nog een paar hoofdstammen.
vrijdag 29 september 2023 - 14:42
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).