menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Carpinus betulus

Lucavs

Lucavs

Mijn haag heeft last van doffe (precies stof )bladeren en valt ook af, het gaat waarschijnlijk om een bladziekte. Nu heb ik een biologisch Produkt van organifer is vooral preventief in te zetten maar kan ook curatief.
Nu is mijn vraag heeft dit zin om nu nog te behandelen. Of wacht ik tot volgend seizoen om direkt preventief te behandelen. Of neemt de plant het Produkt op om zo de weerbaarheid te vergroten.
woensdag 9 augustus 2023 - 22:45
Tuinprins

Tuinprins

Als het blad 'dof' ziet zal het waarschijnlijk om meeldauw gaan. Meeldauw bij Carpinus betulus ontstaat vooral als de plant langere tijd te droog heeft gestaan. Dit zal dan geweest zijn in mei/juni toen het 5 weken niet heeft geregend. Aangezien het nu weer goed geregend heeft verwacht ik niet dat de nieuwe groei opnieuw meeldauw zal krijgen. Helemaal uit te sluiten is dat echter niet want door het opspatten van regendruppeltjes kunnen de schimmelsporen die meeldauw veroorzaken op de nieuwe groei terecht komen.

Biologische producten om meeldauw tegen te gaan werken hoofdzakelijk preventief, bij de curatieve werking zet ik vraagtekens. De meeste biologische producten werken preventief door een dun filmlaagje op het blad aan te brengen waardoor de meeldauwschimmel zich niet of moeilijker op het blad kan vestigen. Dit kun je ook met een melkoplossing bereiken maar in welke mate je dat aan het blad kunt zien (residusporen) zou ik niet weten.

Zoals gezegd zet ik vraagtekens bij de curatieve werking van genoemd product. In dit geval is het meer een kwestie van van 'baat het niet', schaadt het niet'.

Gegroet, de tuinprins

donderdag 10 augustus 2023 - 07:04
Lucavs

Lucavs

Dank voor je antwoord tuinprins.
Ik ga het gewoon laten en volgend seizoen preventief starten.
donderdag 10 augustus 2023 - 16:11
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).