menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Plaats inplanten boom

JPkes

JPkes

Nu hebben wij het idee aangevat om te bekijken of we tussen ons tuinhuis en omheining achterbuur geen leibomen kunnen plaatsen.
De betonnen platen van de buur staan op max 15cm op ons perceel (maakt ons niet echt uit en hebben we hem ook gezegd), maar gezien de gewijzigde wetgeving van 2021, moeten we zien naar de hoogte (of thans de hoogte de we wensen te bereiken met de bomen) om de afstand tot de perceelsgrens te bepalen.
We wensen een hoogte van 5,5m te bereiken, wat impliceert dat je minstens 2m van die achterbuur moet blijven ... als ik het goed interpreteer.
En ik moet dan kijken naar het midden van de voet van de boom, mijn inziens dus de diameter van de boom gedeeld door 2. (corrigeer me als ik fout zit.

Op de foto in bijlage zie je dat het nogal "nipt" is.
We schommelen dus rond de 2 meter.
Als ik bijvoorbeeld punt 1neem zit ik 1m93 met het tuinhuis van de rode lijn, maar ik tel er nog een +10cm bij tot de door de landmeter bepaalde (zwarte lijn) eigendomsgrens dan zit ik wel weer aan +2m.
Als ik een leiboom neem die 1m naar rechts en 1m links groeit dan kom ik bij meetpunt 2, en zit ik op 1m99 en tel ik nog een 8tal cm bij en zit ik op +2m tot aan het tuinhuis.
Dus het schommelt zo overal wat rond de 2m08 van de zwarte achterlijn tot aan het tuinhuis.

het tuinhuis is 4mx4m en 2m20 hoog

1) zou ik hier nu een leilinde op punt 2 en 4of5 kunnen zetten met kans op overleven?
2) voorbeelden die ik online vind geven weer dat bijvoorbeeld een bloklinde van 25jr oud een stamomtrek van 55cm heeft, wat herrekend naar diameter (delen door 3,14) een 17,5cm geeft, daar de helft van om de helt van de voet van de boom te kunnen tellen, geeft een 8cm cm. Dan is hij natuurlijk al wel 25jr oud..., dus dat lijkt dan te passen net naast het tuinhuis... of zie ik dat mathematisch niet juist? De eerste jaren heeft de boom dus nog veeel speling/ruimte vooraleer hij tegen het tuinhuis zou komen.
3) het onderhoud van aan de zijde van het tuinhuis, lijkt mij (maar daarom dat ik het vraag) te doen als ik op het tuinhuis kan staan. Of zie ik dat fout?
4) Iets anders dat ik vergeten ben?

gr

Struiken & Bomen

maandag 24 juli 2023 - 08:41
WiPe

WiPe

Wt die betonnen platen betreft: als niet op papier staat dat die op jouw eigendom staan, en er zijn gene duidelijke tekens waar de perceelsgrens precies ligt, dan kun je er op rekenen dat die op lange termijn als de scheiding beschouwd worden. Op zich is dat misschien gene probleem, maar je bomen zouden dan ineens 15 cm dichter bij de erfgrens staan. Goede en duidelijke afspraken kunnend an op lange termijn een wereld van verschil maken.
maandag 24 juli 2023 - 21:20
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).