Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Twee jaar geleden hebben wij, vanwege de buxusmot, alle buxus uit onze tuin vervangen door Ilex Crenata Dark Green. Echter, het blijkt dat deze Ilex wel veel moeite heeft met de warmte.
Inmiddels zijn bij aardig wat al alle blad uitgevallen/
Is er een andere soort laagblijvende haag (40-50 cm) die wel goed tegen de hitte kan? En groenblijvend is?
Ilex is best prijzig, maar die is tevreden met 1x snoeien. Helemaal met dit weer. Een goedkoper alternatief is eonymus japonicus green spire. Doet het hier ook prima. En kan goed tegen de droogte. Dat had ik niet verwacht.
Eonymus japonicus Green Spire. doet het hier ook prima en staat op de plaats waar mijn Buxus vroeger stond.
Ik had ook eerst Ilex Crenata Dark Green gezet ipv. van mijn Buxus maar dat was geen succes, die Green Spire doet het super goed en je hebt ook nog een Eonymus japonicus White Spire als je wat variatie wil.
Euonymus Green Spire is prachtig, maar erg gevoelig voor schildluis, bladluis, meeldauw en strenge vorst. Als de plant regelmatig gesnoeid gaat worden is het mooie er na een paar jaar wel van af.
Peterplant Die ervaring heb ik dus nog niet! En hoe zo regelmatig snoeien. 1x per jaar is prima . Nu staan ze hier drie jaar. En strenge vorst hebben ze nog niet gehad. Maar droogte wel.
Hier hebben ze deze winter -10 gehad en ik zie geen schade.
Van luizen en meeldauw heb ze ook nog geen last gehad, snoeien heb ik nog niet gedaan.
Ik heb wel al 60 stekken genomen 3 jaar geleden en die staan nu bij mijn zoon in volle zon en deze winter zijn er 4 plantjes kapot gegaan, enkele hadden een beetje schade maar die hebben zich volledig hersteld.
Hedera helix 'Arborescens' (struikklimop)
In mijn tuin heb ik een haag van deze struikklimop. Per plant heb ik ze wel opgebonden aan een groene plantenstok, maar daar zie je niets van. Prachtige smalle, wintergroene, lage haag, met een interessante bloeiwijze + besvorming. Verlangd wel veel snoeiwerk, maar voor mij geen probleem, hoe meer onderhoud, hoe beter.