menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Meeldauw of witziekte

Ga naar meest recente reactie

Claeske

Tekst aangepast

Claeske

Enige tijd geleden werden de blaadjes van mijn gele haag wit. Ik had een product gekocht tegen de witziekte en meeldauw maar dat helpt blijkbaar niet. Het product noemt DCM naturapy Bio Spuitzwavel.
Heeft iemand een afdoende oplossing voor deze plaag. Bij voorbaat dank.

Struiken & Bomen

zaterdag 17 juni 2023 - 12:19
Peterplant

Peterplant

Jouw kardinaalshoedjes zullen altijd gevoelig zijn voor meeldauw. Als de planten te nat of te droog staan kunnen ze het al krijgen. Ook de grondsoort en de voedingstoestand spelen een rol.
Bestrijden van meeldauw is een symptoom bestrijding. Probeer te achterhalen wat de oorzaak zou kunnen zijn en probeer dat op te lossen, dan verdwijnt de meeldauw vanzelf.
zaterdag 17 juni 2023 - 13:29
Claeske

Claeske

Bedankt, ik ga ze dan eerst nog een m mooi scheren en dan toch extra opletten en wat meer water geven. Hier heeft het al 4 weken niet meer geregend en heel warm geweest, dan zal dat wel de oorzaak zijn. Zou gedroogd koe- en kippen- mest goed zijn?
zondag 18 juni 2023 - 08:50
Peterplant

Peterplant

Altijd goed.
zondag 18 juni 2023 - 11:15
leerling

Leerling

Spuitzwavel tegen meeldauw moet preventief worden ingezet. Het belemmert het kiemen van schimmels. Eens dat die schimmel actief heeft, heeft spuiten geen zin meer.

Nooit bemesten als je niet weet wat de toestand van je bodem is. Heel veel tuinen zijn overbemest en overbekalkt. En, oh ironie, dat is ook slecht voor je planten.

Gedroogde koemest is een bodemverbeteraar die het humusgehalte van je grond verhoogt. Het bevat nauwelijks voedingsstoffen voor je planten.

En ik zou - zeker nu - geen kippenmest geven. Het bevat veel ammonium en ureum en als je overdoseert, kan je verbranding krijgen.

Planten hebben geen dierlijke mest nodig. Dikwijls doet het meer kwaad dan goed. Zie https://edepot.wur.nl/410220 (Met dank aan WiPe voor die link.) Als het hele artikel te veel vindt om lezen, lees dan tenminste de laatste bladzijde.

Je kan beter voeding toedienen door te mulchen met goede compost.

@Peterplant
Altijd goed.

Daar gaan we weer.
https://www.tuinadvies.nl/tuinvrienden/forum/3/struiken-bomen/72619/aantasting?selectCountry=1
zondag 18 juni 2023 - 22:27
Claeske

Claeske

Heel erg bedankt voor uw hulp. Ik zal het zeker noteren. ????????
zondag 18 juni 2023 - 23:46
leerling

Leerling

Voor wat het waard is: heel wat websites beweren dat meeldauw - ook preventief - te bestrijden is met melk in een oplossing van 40% melk en 60% water. Te herhalen tot het probleem verdwijnt.

Ik weet niet of het ook niet vanzelf verdwijnt.

Ik heb hier (droge zandgrond) dit jaar wat Salvia nemorosa in volle grond geplant. Toen ik merkte dat die aangetast was door meeldauw, heb ik die een paar keer flink water gegeven. Sedertdien zie ik nieuwe scheuten die (nog?) niet aangetast zijn.

We vergeten wel eens dat planten niet weerloos zijn.
Als je sommige adviezen leest, kan je je alleen maar afvragen hoe ze ooit overleefd hebben zonder mensen die hen constant verzorgden.
maandag 19 juni 2023 - 00:16

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).