menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Berberis thunbergii red rocket: wit verkleurende blaadjes die afvallen

Ga naar meest recente reactie

bruinevingers

Bruinevingers

Hallo

In bijlage heb ik een foto gestoken. Dit lijkt met meerdere van deze struiken te gebeuren. Mss is dit normaal? Ik vind er niet direct iets van terug.

Iemand een idee?

Alvast bedankt!

Struiken & Bomen

zondag 11 juni 2023 - 21:44
Tuinprins

Tuinprins

Als de blaadjes eerst wit verkleuren (dus niet crème of bruin) dan kan het zijn dat de planten last hebben van meeldauw. Een ernstige meeldauw aantasting kan leiden tot bladval. Meeldauw bij Berberis thunbergii soorten treedt vooral op als de planten te nat staan.

Andere mogelijkheid is dat de planten te nat staan en hierdoor problemen hebben met de wortels. Ik weet niet of je de laatste tijd heel veel water geeft?

Gegroet, de tuinprins

maandag 12 juni 2023 - 05:37
bruinevingers

Tekst aangepast

Bruinevingers

Dank je voor je reactie @Tuinprins

Ja het lijkt wel wit te zijn (ik moet nog eens van dichtbij dubbelchecken). Wat is het worst case scenario hiervan? Enkel bladval of dat de hele struik kapot gaat? Ik heb er namelijk al 2 gezien waar geen blaadjes meer op staan

Met de droogte, zanderige grond en dat de tuin net aangeplant is heb ik wel redelijk wat water gegeven.
maandag 12 juni 2023 - 14:52
Tuinprins

Tuinprins

In de ergste geval sterven de wortels af met alle gevolgen voor de plant.

Een mulchlaag is op zich goed (gaat verdamping / uitdrogen van de grond tegen). Probleem is dat je niet altijd in de gaten hebt hoe nat/droog de grond is. Komende tijd matig water geven is mijn advies, berberis verdraagt redelijk wat droogte. Voordat je water gaat geven eerst even kijken hoe nat/droog de grond echt is.

Gegroet, de tuinprins
maandag 12 juni 2023 - 18:08
bruinevingers

Tekst aangepast

Bruinevingers

Ik heb net nog eens gerekend en ik heb bijna dagelijks ruwweg 3 liter/m2 water gegeven sinds het zo warm is. Dat lijkt me niet echt overdreven... niet?
Ze staan ook volop in de zon vanaf de late voormiddag.

EDIT: het gaat over een 500 vierkante meter planten. Dus voor alle soorten planten individueel doen is niet echt haalbaar.
vrijdag 16 juni 2023 - 14:47
Tuinprins

Tuinprins

3 liter per vierkante meter is niet veel, zeker niet als je kijkt naar het sterk drogende weer dat we de afgelopen weken hebben gehad.

Als de mulchlaag dik is dan kan het zijn dat er onvoldoende water bij de wortels komt. Ik zou nog eens goed kijken of de kluit van de plant nat of droog is.

Gegroet, de tuinprins
vrijdag 16 juni 2023 - 18:37
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).