Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Als de blaadjes eerst wit verkleuren (dus niet crème of bruin) dan kan het zijn dat de planten last hebben van meeldauw. Een ernstige meeldauw aantasting kan leiden tot bladval. Meeldauw bij Berberis thunbergii soorten treedt vooral op als de planten te nat staan.
Andere mogelijkheid is dat de planten te nat staan en hierdoor problemen hebben met de wortels. Ik weet niet of je de laatste tijd heel veel water geeft?
Ja het lijkt wel wit te zijn (ik moet nog eens van dichtbij dubbelchecken). Wat is het worst case scenario hiervan? Enkel bladval of dat de hele struik kapot gaat? Ik heb er namelijk al 2 gezien waar geen blaadjes meer op staan
Met de droogte, zanderige grond en dat de tuin net aangeplant is heb ik wel redelijk wat water gegeven.
In de ergste geval sterven de wortels af met alle gevolgen voor de plant.
Een mulchlaag is op zich goed (gaat verdamping / uitdrogen van de grond tegen). Probleem is dat je niet altijd in de gaten hebt hoe nat/droog de grond is. Komende tijd matig water geven is mijn advies, berberis verdraagt redelijk wat droogte. Voordat je water gaat geven eerst even kijken hoe nat/droog de grond echt is.
Ik heb net nog eens gerekend en ik heb bijna dagelijks ruwweg 3 liter/m2 water gegeven sinds het zo warm is. Dat lijkt me niet echt overdreven... niet?
Ze staan ook volop in de zon vanaf de late voormiddag.
EDIT: het gaat over een 500 vierkante meter planten. Dus voor alle soorten planten individueel doen is niet echt haalbaar.
3 liter per vierkante meter is niet veel, zeker niet als je kijkt naar het sterk drogende weer dat we de afgelopen weken hebben gehad.
Als de mulchlaag dik is dan kan het zijn dat er onvoldoende water bij de wortels komt. Ik zou nog eens goed kijken of de kluit van de plant nat of droog is.