menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Slaapboom

Ga naar meest recente reactie

Claeske

Tekst aangepast

Claeske

Ik heb een slaapboom gepland maar de blaadjes verdorren redelijk snel. Ik geef zeker voldoende water. Ik gebruikte wel redelijk veel zelf gemaakte compost met kalk. Zou die compost de oorzaak kunnen zijn, is de grond misschien te vruchtbaar? Ik ben maar een beginneling en weet het niet zo goed. Het is momenteel wel erg warm, misschien is dat de reden. Enfin ik weet niet meer wat te doen. Kan iemand mij goed raad geven aub
vrijdag 9 juni 2023 - 16:42
Tuinprins

Tuinprins

Een foto geeft misschien meer duidelijkheid.

Slaapboom is gevoelig voor verwelkingsziekte. Veel water geven geeft meer kans op verwelkingsziekte.

Gegroet, de tuinprins
vrijdag 9 juni 2023 - 18:22
WiPe

WiPe

Slapboom vraagt echt niet zo veel water. Die kan eerder in de problemen komen door te veel water, dan door te weinig. Controleer ook eens hoe diep de bovenste wortels onder de grond zitten. Er zijn nog wel andere aantastingen dan Verticillium waardoor die kan afsterven.
vrijdag 9 juni 2023 - 19:08
Claeske

Claeske

Ik heb die boom gekocht in het geniet Genker plantencentrum en er bril geld voor betaald. Ik zie nu op andere plaatsen dat de boom nog niet de helft kost. Maar goed altijd als ik inlichtingen ziek op het net lees ik dat ik veel water met geven en zeker het eerste jaar. Eerder dit jaar was dat stukje grond big en gazon en dat heb ik nu volledig verwijderd, ik had teveel engelberg in de grond en kon daardoor geen gas meer houden. Dus weg ermee en allemaal boompjes en struiken en bloemen in de plaats. Als begint goed te gaan behalve die slaapboom. Het minste dat ik een verwilderde blad zie geef ik weer water bij en dan lijkt de boom weer te herleven. Ik weet eigenlijk niet meer wat ik moet doen. Ik heb een paar foto's genomen maar op dit moment is er niet veel verkeerd te zien.
zaterdag 10 juni 2023 - 09:28
Claeske

Claeske

Hier nog een foto.

Struiken & Bomen

zaterdag 10 juni 2023 - 09:31
WiPe

WiPe

Hoe diep zitten die bovenste wortels onder de grond?
zaterdag 10 juni 2023 - 12:36
Claeske

Claeske

Ik heb die plant in en pot gekocht en dat de volledig kluit in de grond gezet tot juist onder de oppervlakte. Het plantgat heb ik ruim groot genoeg gemaakt en ik heb er goed op gelet dat de plant goed op de bodem van het gat stond, dus zeker nergens los staat. Het gat met de hand volledig gevuld met grond. Dan heb ik er nog wat koemestkorrels opgedaan en met de klauw onder gewerkt. De boom heb ik dan aan een paal gemaakt zodat die goed stevig blijft staan. Ik zou niet weten wat ik nog meer kan doen. Rond de boom liggen wat verdorde bladeren.

Struiken & Bomen

zaterdag 10 juni 2023 - 18:50
WiPe

WiPe

Kun je eens controleren hoe diep de bovenste wortels onder de grond zitten? Ik vermoed dat daar de oorzaak van het probleem zit.

Bomen in pot worden doorgaans net iets te diep in de pot gezet. Als je die dan op dezelfde diepte plant, dan zitten die net iets te diep. Bomen en struiken die te diep staan, krijgen te weinig lucht aan d wortels, waardoor die slecht aanslaan, slecht groeien of in ernstige gevallen zelfs kunnen afsterven. Ik vermoed dat jouw boom niet heel veel te diep staat, maar toch een beetje.

De wortelhals, de plek onderaan de stam waar de wortels beginnen, moet gelijk zitten met het maaiveld.
zaterdag 10 juni 2023 - 19:01
Claeske

Tekst aangepast

Claeske

Bedankt voor de goede raad. Ik heb nu toch zeker 5a6 cm grond weggehaald , ik hoop dat het nu verbeterd. Deze morgen waren er weer gele blaadjes te zien. Ik hoop dat ik mijn boom kan redden want die heeft toch redelijk veel geld gekost. Mag ik er eventueel wel boomschors op gooien?

Struiken & Bomen

zondag 11 juni 2023 - 09:36
Tuinprins

Tuinprins

Ik vind de boom er helemaal niet slecht uitzien. Een paar gele blaadjes die afvallen kan altijd, daar maak ik mij niet ongerust over. Normaal water geven, de boom niet verzuipen.

Gegroet, de tuinprins
zondag 11 juni 2023 - 11:08
Claeske

Claeske

Bedankt, ik ben nu toch meer gerust.
zondag 11 juni 2023 - 12:57
dries944

Dries944

Schors is geen probleem maar houtsnippers zijn wel beter.
Veel succes met de boom in deze klimaatveranderende tijden
zondag 11 juni 2023 - 21:14
Claeske

Claeske

Het heeft hier vannacht redelijk geregend maar niet overdreven. Mijn slaapboom is nu toch heel wat verkeer geworden. Toen ik de boom plantte heb ik in het plantgat zelf gewonnen compost gedaan en die goed met de grond gemengd. Ik heb die compost 1 jaar in een bak liggen. Na 1jaar verplaats ik die compost naar een andere bak en tussen iedere laag van ongeveer 10cm strooi ik dan korrelkalk. Dan ligt die compost weer 1 jaar. De compost is dan mooi fijn en volgens mij klaar voor gebruik. Ik heb op aanraden wat grond verwijderd zodat de wortels minder diep zitten. Ik ben wat voorzichtiger met water geven en ik heb dennen boomschors rond de boom gegooid zodat de grond niet te snel uitdrogen kan. Hoe kan ik mijn boom weer gezond krijgen of is die volgens jullie nog goed? Zie foto.

Struiken & Bomen

woensdag 21 juni 2023 - 09:17
WiPe

WiPe

Die boom is helemaal in orde zo. Ik kan nog wel wat doorbomen op een aantal details, maar dat kan je alleen maar meer onzeker maken. Eigenlijk is het vooral belangrijk dat we wortels zowel lucht als water krijgen (maar van allebei niet te veel).
woensdag 21 juni 2023 - 10:18
Claeske

Claeske

Ok, ik wilde door mijn uitleg alleen maar zeker zijn dat ik niets verkeerd gedaan heb anders zou ik het wel horen toch. Verder zal ik de boom nu maar laten slapen.
donderdag 22 juni 2023 - 09:08
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).