menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Witte luizen op nieuwe beukenhaag

Kevin Deceuninck

Kevin Deceuninck

Beste mensen,

Ik heb gemerkt dat op mijn nieuwe jonge beukenhaag op heeeeel veel planten een witte bladluis zit.
Ook beginnen de bladeren naar beneden te hangen en komeb er bruine plekken op de bladeren
De haag is nieuw aangeplant dit jaar.

Moet ik hiervoor iets ondernemen of zal dit vanzelf verdwijnen?
donderdag 18 mei 2023 - 13:09
leerling

Leerling

Verdwijnt alleen vanzelf als je niet behandelt.
Hier zit er sommige jaren nog wat luis op de beukenhaag, maar de haag lijdt er niet onder en na een tijd verdwijnt het "vanzelf", met dank aan de natuurlijke vijanden - en mogelijk ook de verdedigingsmechanismen van de planten zelf.

In een gezonde tuin zijn planten niet Bayer-picture-perfect.

In onze vorige tuin wisten wij nog niet beter. Maar na een paar jaar zagen we dat de haag die we bespoten tegen bladluis er minder goed aan toe was en meer last bleef hebben van luis dan een andere haag die we niet behandelden, omdat die tegen de moestuin stond.

Wat je best kan doen is helemaal niets.
Planten zijn niet helemaal weerloos tegen belagers en wat gaatjes in een blad kunnen geen kwaad. De makers van die gaatjes staan op het menu van een boel andere dieren. Kijk hier maar eens op https://www.biogroei.be/kenniscentrum/bladluizen/natuurlijke-vijanden-van-bladluizen. Je vindt er ook tips hoe je die natuurlijke vijanden kan aantrekken.

Als je eraan denkt om natuurlijke vijanden te kopen, kijk dan wel even na of inheemse soorten worden aangeboden. We hebben al genoeg invasieve exoten.

donderdag 18 mei 2023 - 13:30
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).