menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aucuba ziek?

Ga naar meest recente reactie

Rick2

Rick2

Hallo allen,
We hebben ong 5 weken geleden onze aucuba (ong 1,2m hoog) verplant. Hij stond in natte grond en is behoorlijk 'mishandeld' door de wind (zelfs omgewaaid en wortels kwamen bloot te liggen).
Ik hoopte dat de donkere vlekken zouden verdwijnen en het blad minder slap zou gaan hangen op de nieuwe plek, maar de vlekken worden vooralsnog donkerder en uitgebreider (zie foto's).

Is er sprake van vorstschade? Phytophthora? Of iets anders?

Daarnaast heeft de Portugese laurier die nu op zijn 'oude plek' staat een klein vlekje, zie foto. De andere Portugese laurieren niet. Eenzelfde schimmel/probleem als de aucuba?

Alvast hartelijk bedankt voor jullie antwoorden!

Mvg Rick

Struiken & Bomen

vrijdag 21 april 2023 - 15:58
Rick2

Rick2

Foto 2 van de aucuba

Struiken & Bomen

vrijdag 21 april 2023 - 16:00
Rick2

Rick2

Foto van de Portugese laurier

Struiken & Bomen

vrijdag 21 april 2023 - 16:00
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

De Aucuba heeft te nat gestaan in de winter. Dit veroorzaakt iets wat bekend staat als 'Aucuba blackening'.

Voor meer informatie over deze aantasting zie:

https://www.rhs.org.uk/problems/aucuba-blackening

Het kan zijn dat de wortels door de nattigheid last hebben gekregen van Phytophthora. Helaas is het dan meestal einde oefening voor de plant.

De Prunus lusitanica heeft een bladvlek. Zou ik me voor nu niet al te druk over maken. Bladvlekken ontstaan vooral als het blad lang nat blijft. Dus een sterke relatie met het weer en standplaats (planten op een beschutte standplaats blijven langer nat dus meer kans op bladvlekken).

Gegroet, de tuinprins
vrijdag 21 april 2023 - 16:42
Rick2

Rick2

Dag Tuinprins,
Bedankt voor je reactie!
Zou je ook willen identificeren wat er met mijn glansmispel aan de hand is? Ik heb er vorige week drie geplant (kleigrond verbeterd met aanplantgrond). De bloemen 'verkrummelen' (bij gebrek aan betere omschrijving) en veel bladeren verkleuren. Zie foto's. Is dit bladziekenziekte? Of iets anders? Wat is er aan te doen?
Mvg Rick

Struiken & Bomen

vrijdag 21 april 2023 - 19:29
Rick2

Rick2

Foto vd bloemen

Struiken & Bomen

vrijdag 21 april 2023 - 19:30
Peterplant

Peterplant

De jonge rode scheuten hebben gewoon last gehad van vorst of koude wind. Daar groeit de plant gewoon door heen.
vrijdag 21 april 2023 - 23:54
Rick2

Rick2

Bedankt!
zaterdag 22 april 2023 - 08:45
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).