menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Welke struik is dit nou exact ?

Ga naar meest recente reactie

Floris35

Tekst aangepast

Floris35

Zoals ik een ander topic hier al is aanhaalde,ben ik in het bezit van een seringen struikje.
Althans dat is wat ik meen als ik foto's vergelijk van de struik hier,met die van foto's online van seringen struiken.
Echter is me nog steeds onduidelijk welke het exact is.
Ook zou ik graag willen weten,of en hoe ik dit struikje weer een beetje mooier kan maken.
Zoals op de foto's is te zien,is deze struik weinig compact meer,met weinig takjes waaraan blaadjes en bloemen vormen.
Dat zou ik graag willen proberen te veranderen als ik weet hoe.
Vandaar de vragen,wie kan me vertellen welke sering (als het dit werkelijk is) het moet zijn,en wie heeft er snoei tips ??
Alvast bedankt voor de hulp en info.

Struiken & Bomen

zondag 9 april 2023 - 14:37
Floris35

Floris35

Foto 2

Struiken & Bomen

zondag 9 april 2023 - 14:42
Floris35

Floris35

Foto 3

Struiken & Bomen

zondag 9 april 2023 - 14:43
WiPe

WiPe

Je zal moeten wachten tot die volledig in bloei staat om uitsluitsel te geven over de exacte soort. Dit zou MISSCHIEN Syringa Meyerii 'Palibin' kunnen zijn.
zondag 9 april 2023 - 18:12
Lamium

Lamium

De exacte soort is lastig, maar maakt volgens mij ook weinig uit voor de aanpak. Het lijkt me in elk geval een dwerg-sering. Als ik naar degene in mijn voortuin kijk dan staat die ook nog niet heel dik in het blad. Dat wordt dus sowieso gedurende het seizoen nog wel mee. Maar inderdaad houdt dit niet over, dus ik zou ook eens overwegen of hij blij is met de standplaats. De sering vraagt grond die aan de ene kant goed doorlatend en basisch/kalkrijk is, maar wel voedselrijk is en voldoende vocht vasthoudt om hem te voeden.

zondag 9 april 2023 - 20:21
Floris35

Floris35

De plant is net een week verhuisd van standplaats en grondsoort.
Maar zelfs voor z'n verhuizing naar een grotere "pot" was het al geen struik met overvloedige bladvorming of bloem vorming.
Eenmaal bloeiend leek t al meer,dan normaal,maar vergeleken met soort gelijke foto's online is t dan nog altijd best een kale boel,al heel wat jaren.
Maar ik weet nu dus nog altijd niet,wat ik er eventueel aan kan snoeien of doen om de struik voller te krijgen,qua blad en bloemen.
En ik denk te merken,dat de plek waar de struik HOORT te staan nogal afhankelijk is van welke soort het is ?
In elk geval krijgt deze nu iets van 2 uur deels direct zonlicht en daarna is het allemaal indirect licht ofwel schaduw.
Dat was overigens op z'n oude stekje niet veel anders.
zondag 9 april 2023 - 21:31
Lamium

Tekst aangepast

Lamium

De soort is zeker belangrijk, maar dat hoeft niet altijd heel exact te zijn (soms ook wel, bij zeg anemonen of clematis kan je compleet andere eigenschappen hebben van soort tot soort). Tussen de dwergseringen is het verschil volgens mij niet zo heel groot. Een gewone sering en een Amerikaanse sering zijn voor het gemak wel weer anders.
Snoeien doe je trouwens na de bloei (~juni). In de basis in elk geval de uitgebloeide bloemen eruit, anders gaat de plant zaad maken en minder nieuwe knoppen. Wat meer kan (richtlijn is meen ik eenderde van de takken, anders krijg je geen nieuwe bloei).
Als je de mogelijkheid hebt zou ik echter vooral zoeken naar wat meer zon, dat heb je nu best weinig voor een dwergsering.
zondag 9 april 2023 - 22:10
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Volgens mij ligt het aan die kabouter (?), als je die in de tuin hebt dan zijn planten op hun hoede!

Tegenwoordig wordt er van alles in een pot gezet. In Nederland zijn de tuinen doorgaans klein tot zeer klein. Grootste deel van de tuin wordt bestraat. Zo'n versteende tuin staat saai dus worden er planten in potten geplaatst. De meeste planten kunnen een paar jaar in een pot worden gehouden maar dan gaan ze kwijnen. Op een gegeven moment is verplanten naar een grotere pot/kuip ook niet meer mogelijk vanwege de omvang en het gewicht van de kluit. Mijn advies is altijd om te planten in de volle grond als dat enigszins mogelijk is. Scheelt veel in het onderhoud (water geven) en de planten doen het daar gewoon beter (mits je fatsoenlijke grond hebt).

Bonsais kunnen zeer oud worden maar dit soort planten vergen kennis en aandacht om ze goed te houden. De doorsnee tuinbezitter heeft onvoldoende kennis om een bonsai in leven te houden.

Seringen zijn planten voor de volle zon. Dit betekent dat ze in het groeiseizoen (mei-september) minimaal 6 à 7 uur per dag vol in de zon moeten staan.

Gegroet, de tuinprins
maandag 10 april 2023 - 07:16
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).

Hoeveel is 2 + 2? (beveiligingscontrole) *