menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Prunus icm verticillium

Vulpis

Vulpis

Hoi,

Ik had eigenlijk een vraag waarvan jullie ongetwijfeld het antwoord wel weten.
Zoals ik al eerder poste ben ik bezig mijn tuin wat te veranderen omdat ik te maken heb met een verticillium besmetting in de grond.

Ik wilde eigenlijk graag een fruitboom op die plek terug zetten omdat het een perfecte plek op het zuiden is. Ik zat te denken aan een Prunus (kersenboom) maar ik zag dat veel variëteiten voorkomen op de lijst met vatbare of kwetsbare soorten als waardplant voor verticillium. Echter niet allemaal.

Weet iemand heel toevallig of er een ondersoort van de kers is die geen negatieve invloed ondervindt van verticillium?

Hoor het graag
vrijdag 21 oktober 2022 - 19:31
Tuinprins

Tuinprins

Prunus soorten zijn vatbaar voor verwelkingsziekte maar zijn op zich niet zeer gevoelig hiervoor.

Wat bij veel Prunussoorten (met name Japanse sierkersen en eetkersen) de laatste jaren wel een probleem is, is monilia. Deze aantasting wordt ook wel tak- en bloesemsterfte genoemd. Hierbij sterven (kleine) delen van takken af. Terugsnoeien tot in het gezonde hout kan bij een lichte aantasting helpen om verdere verspreiding te beperken.

Indien je een eetkers wilt aanplanten voor de kersen: de kersenvlieg is de laatste jaren aan een opmars bezig. De kersenvlieg legt een eitje in de schil van de kers. Hieruit komt een made die van het vruchtvlees eet. In mijn omgeving (Midden Brabant, NL) hebben meer en meer kersenbomen hier last van. Bestrijden van de kersenvlieg kan door het plaatsen van fermoonvallen.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Kersenvlieg

Een boom die niet gevoelig is voor verwelkingsziekte is de sierappel. Hier zijn veel soorten en cultivars van beschikbaar en is goed verkrijgbaar. Mooie bloei in het voorjaar en de vruchten in het najaar. De kleinvruchtige soorten zijn zeer geschikt om in het najaar vogels naar je tuin te lokken.

Gegroet, de tuinprins
zaterdag 22 oktober 2022 - 07:43
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).