menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aftakelende oude linde

Ga naar meest recente reactie

Cbo

Cbo

Dag iedereen

Wij kochten recent een woning met een oude linde in de tuin. Helaas merken we nu dat deze heel mager staat. Langs een kant groeien zelfs helemaal geen bladeren meer, dus ik veronderstel dat die takken dood zijn... De boom vormt veel scheuten onderaan, maar bovenaan zijn de bladeren klein. De schors komt om bepaalde plaatsen ook los.

In 2013 zag de boom er nog gezond uit (zien we op Google street view). Enkele jaren geleden werden op 20m ervan wel 3 nieuwe woningen gebouwd met drainage van de grond.

We lieten ons vertellen dat de boom niet meer te redden valt (of toch een kleine kans) dus dat we er best geen onnodige kosten zouden insteken. Zijn jullie ook van deze mening? Zelf zouden we er graag alles aan doen om deze prachtige boom te behouden!

Alvast bedankt voor jullie antwoord!

Struiken & Bomen

maandag 2 mei 2022 - 21:47
Cbo

Cbo

Extra foto's

Struiken & Bomen

maandag 2 mei 2022 - 21:48
Cbo

Cbo

Extra foto's

Struiken & Bomen

maandag 2 mei 2022 - 21:49
WiPe

WiPe

Die boom is zeker nog te redden. Het zou wel kunnen dat de bestaande hoofdstam aftakelt, maar er wordt een secundaire kruin gevormd van onderaan. Je kan heel veel doen door de groeiplaats aan te pakken. Bomen en gras is eigenlijk gene goede combinatie.
dinsdag 3 mei 2022 - 10:00
Cbo

Cbo

Bedankt voor de reactie! Wat zou u aanraden in plaats van het gras errond en zou u bepaalde snoei aanraden (scheuten onderaan en dode takken verwijderen)?

dinsdag 3 mei 2022 - 11:48
Tuinprins

Tuinprins

De vraag is m.i. waardoor dit veroorzaakt wordt. Lindes kunnen oud worden, zelfs op een tamelijk ongunstige standplaats (getuige de vele oude lindebomen die in verdichte grond in binnensteden staan). Als het een of andere ziekte is dan is het van belang te weten om wat voor ziekte het precies gaat.

Gegroet, de tuinprins
dinsdag 3 mei 2022 - 18:17
WiPe

WiPe

De oorzaak kan divers zijn. maar ik zou beginnen met het gras weg te halen en een mulchlaag te leggen van een dunne laag compost en half verteerde snippers. Maak dat minstens zo breed als de boom, of nog een paar meter breder. Als je dat afboordt met een haagje kan het blad daar blijven liggen zonder dat dat door de tuin waait. En dan kun je daar vaste planten onder zetten. Er zijn voldoende soorten die goed groeien onder zo'n linde.

En er staan weliswaar oude linden in de verharding in stedne, maar ik moet nog altijd de eerste linde zien die daar goed groeit. Verdichting kan zeker een oorzaak zijn;
woensdag 4 mei 2022 - 00:20
Cbo

Cbo

Heel erg bedankt voor jullie reacties! We zullen dit uitproberen. Dus jullie zouden voorlopig niet snoeien?
woensdag 4 mei 2022 - 12:42
WiPe

WiPe

Een boom die onder stress staat, krijgt dor snoei alleen maar meer stress. Ik zou alleen snoeien als dat voor de veiligheid (takbreuk) of voor de boom (lage stambreuk of windworp) nodig is. Dat kan ik op basis van een paar foto's niet beoordelen. Maar ik verwacht niet meteen veel problemen.
woensdag 4 mei 2022 - 16:15
Cbo

Cbo

We beginnen al met de mulchlaag en wachten dan een jaartje af hoe de boom het doet. Bedankt voor jullie reacties!
donderdag 5 mei 2022 - 09:49
dries944

Dries944

Hey Cbo , hoe gaat het intussen met je linde?
Als je gras wil weghalen doe je dat best door onbedrukt karton te leggen op het gras en daar houtsnippers of groencompost op te leggen, als je de graszode uitsteekt beschadig je ook zeker wortels van de boom. Aan deze tip heb je nu waarschijnlijk niet veel meer maar wel nuttig om te weten.
De graszode die verteerd wordt word ook omgezet in voedingsstoffen voor de boom.
zondag 7 april 2024 - 13:15

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon