menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Naam gezocht.

Ga naar meest recente reactie

vijverke

Vijverke

Beste forummer- plantenkenner,
Ik rij af en toe vanuit Nevele naar Landegem en zie dan onderweg op het veld dit soort struiken onder een (?) beschermende hoes.
De planten staan té ver af om te beoordelen of de hoezen uit gaas vervaardigd zijn of niet.
Een paar jaar geleden zag ik deze planten onder hoedje ook in Drongen staan.
Kan iemand mij vertellen wélk soort plant/struik dit is en waarom die zo (?) beschermd op het veld staan ?
De plant zélf gelijkt op koolzaad ; alhoewel ik in koolzaad geen struikvorm herken.
Wie weet hier meet over ?

Struiken & Bomen

donderdag 28 april 2022 - 08:10
Tuinprins

Tuinprins

Interessant om te weten waarom de planten zo zijn ingepakt. Is vrijwel zeker een soort van luchtdoorlatende gaasachtige stof (zoiets als vitrage). Onder plastic wordt het bij zonnig weer te warm.

Wat ik kan bedenken:

Kan zijn als bescherming tegen late nachtvorst.

Of misschien is het voor wetenschappelijk onderzoek?

Of wil men voorkomen dat de planten bestoven worden door insecten?

Gegroet, de tuinprins
donderdag 28 april 2022 - 08:19
vijverke

Vijverke

Dag tuinprins ,
Ik denk ook richting "wetenschappelijk onderzoek".....maar ik hoop dat iemand op dit forum hier meer details over heeft.
Het feit dat deze "aanplanting" in de buurt van Gent staat , en ik zoiets nog niet eerder op een andere plaats zag, drijft mijn gedachten richting universiteit Gent ; maar verder kom ik niet.
donderdag 28 april 2022 - 09:17
Patrikc

Patrikc

Dat heet 'bestuivings-tent', en dient om wilde of ongecontroleerde bestuiving te vermijden, in het kader van een kruisingsprogramma voor zaadteelt, of voor wetenschappelijk onderzoek, of beiden.

Onmogelijk met deze foto te zeggen welke plant het is.
donderdag 28 april 2022 - 15:36
vijverke

Vijverke

Dankuwel, Patrickc. voor de info.
Hoogstwaarschijnlijk is het dan toch koolzaad.
vrijdag 29 april 2022 - 07:48
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).