menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bovenste takken Prunus halverwege dood

Ga naar meest recente reactie

yasco

Yasco

Hoi Allen,

In november hebben wij een prunus spire aangeplant. Nu merken wij dat sommige takken halverwege stoppen met aanmaken van blad. Bij het afkrabben van de schors blijken deze bovenaan uitgedroogd (dood).

Wat doe ik best, deze takken nu afknippen tot op het gezonde hout?

Alvast bedankt
Yannick

Struiken & Bomen

vrijdag 22 april 2022 - 09:04
WiPe

WiPe

Je kan die inkorten;, Mar snoei niet in het gezonde hout, dan moet de boom die snoeiwonde opnieuw afgrendelen. Dat is nergens voor nodig.
vrijdag 22 april 2022 - 09:57
yasco

Yasco

Ok bedankt, enig idee waarom dit gebeurt? Te weinig water gehad misschien?
vrijdag 22 april 2022 - 18:41
Peterplant

Peterplant

Het zou tak en bloesemsterfte kunnen zijn. Dat is een schimmelziekte die door bloembezoekende insecten verspreid wordt. Via de bloem kan de schimmel in de takken trekken.
Ondanks het gerespecteerde advies van Wipe is het in dat geval toch veiliger om de dode takken wat dieper weg te knippen zodat de eventuele schimmel meegenomen wordt.
vrijdag 22 april 2022 - 19:22
WiPe

WiPe

Monilliose zou zeker kunnen. Snoeien tot ind e levende delen levert niet echt een voordeel op. Die schimmel komt binnen via de bloem.
zaterdag 23 april 2022 - 13:38
Peterplant

Peterplant

En gaat dan verder door de takken.
zaterdag 23 april 2022 - 20:06
WiPe

WiPe

Bomen hebben ook een afweersysteem. Niet alles kan zich zomaar vrijuit verspreiden doorheen de boom; Als dat wel het geval zou zijn, zou ene boom van de eerste keer helemaal kunnen afsterven na een infectie van Moliniose. In de praktijk zie je het omgekeerde gebeuren: takken worden aangetast, blad verdroogt en loopt in de loop van de zomer opnieuw uit. Het verhaal is een stuk complexer dan de stelling dat je ziekten moet wegsnijden tot op het gezonde hout. Sterker zelfs: er worden nog steeds bomen ernstig beschadigd vanuit het idee dat je aanatsing kan wegsnijden.
zaterdag 23 april 2022 - 23:13
Peterplant

Peterplant

Een bekend boompje, het amandelboompje, Prunus triloba, wordt jaarlijks direct na de bloei helemaal geknot. Heel oud worden deze boompjes nooit, maar een jaar of 20 houden ze het meestal wel vol. Dat jaarlijks terugsnoeien wordt gedaan om het boompje leuk fris te houden, maar ook om de tak en bloesemsterfte die er vaak in voorkomt voor te zijn.
Dat jaarlijks amputeren wordt dapper doorstaan.
Het zal vanuit plantkundige oogpunt niet optimaal zijn voor de plant, maar de meeste tuinbezitters zijn al lang blij als een boom het twintig jaar volhoudt. Voor gemeenten is dat natuurlijk geen optie, daar moet een boom het veel langer volhouden. Er is dus een verschil tussen advies voor tuiniers en voor grootgrondbezitters.
zondag 24 april 2022 - 10:17
WiPe

WiPe

De vraagsteller geeft aan dat dit Prunus 'Spire' is. dat is een selectie van Prunus x hillierii. Oorsprong is Prunus x yedoensis x Prunus sargentiana. En die eerste ios een kruising van Prunus speciosa en Prunus subhirtella.
Behalve dat dat ook een Prunus is, heeft die met Prunus triloba niks te maken. Die wordt dus niet ieder jaar geknot.

En verder snap ik niet waarom er een verschil zou zijn tussen een advies voor tuiniers en een advies voor grootgrondbezitters, of wil je nu zeggen dat het voor tuiniers niet van belang is om bomen door correcte snoei zo lang mogelijk gezond te houden? Daar ben ik het in ieder geval niet mee eens. Een correct advies hangt mijn inziens niet af van de grootte van de tuin.
zondag 24 april 2022 - 20:33
Peterplant

Peterplant

Ik gaf Prunus triloba alleen aan als voorbeeld van een plant die jaarlijks geknot wordt en er jarenlang gezond bij staat.
Ik zou graag zien dat er iets minder adviezen gegeven worden waar veel tuinmensen het idee van krijgen dat tuinieren iets moeilijks is en dat je bij alles wat je in de tuin doet heel erg goed op moet letten omdat het anders verkeerd afloopt met de planten. Ik merk op mijn werk dat veel mensen bang worden gemaakt om te tuinieren en dat ze dan van ellende de tuin maar dichtstraten. Een plant gaat niet zo snel dood als he in gezond hout knipt. Het verschil met een tuinier en iemand die in het groot groen werkt is dat iemand in het groot groen ( en niet een groot grond bezitter) is dat er 2 verschillende visies zijn over het behoud en onderhoud van planten.
Bij tuiniers gaat het vaak om perioden van pakweg 25 jaar, bij gemeenten gaat het om veel langere perioden en is dus de aanpak anders.
zondag 24 april 2022 - 23:31
WiPe

WiPe

Er is niks moeilijks aan te tak terug knippen tot net voor het levende hout. Het gaat hier niet over Prunus triloba. Je voorbeeld maakt de zaken dus nodeloos ingewikkeld. Maar goed, jij je zin.
zondag 24 april 2022 - 23:51
Peterplant

Peterplant

Het gaat helemaal niet om mijn zin krijgen. De Prunus 'Spire heeft nogal de neiging om ijle, steile takken te vormen. Het komt het model vaak ten goede als de plant wat getipt wordt. Dan is de aantasting door tak en bloesemsterfte en goed excuus om de schaar ter hand te nemen.
maandag 25 april 2022 - 13:39
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

maandag 25 april 2022 - 18:29
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).