Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
We zijn van plan om een vuurdoorn te leiden tegen onze berging aan. Nu lees ik tegenstrijdige informatie over het nou wel of niet nodig is wat steun hierbij te geven aan de vuurdoorn, bijv doormiddel van een trellis.
Neem een gegalvaniseerd rooster en monteer dit met afstandshouders aan de muur.
Houd er rekening mee dat vuurdoorn aardig prikkerig is, dat merk je vanzelf bij het opbinden.
Als ze echt in de wind staan, zou ik ze inderdaad tegen een (stevig) rooster zetten.
Maar vuurdoorn kan je gebruiken als haag. Je kan hem dus gerust ook los tegen een muur laten groeien.
In onze vorige tuin hadden we hem te dicht tegen de tuinmuur gezet. Nu zou ik er een 30 cm ruimte tussen laten.
Hier staan een aantal exemplaren gewoon als losse struik in de tuin en die staan volledig zelfstandig als stevige struik. Ze hebben dus geen steun nodig om rechtop te blijven staan. Er staat ook al 50 jaar een vuurdoorn tegen de noordgevel, zonder enig houvast.
Staat een groot exemplaar zonder steun aan mijn voorgevel. Kn men achtertuin een haag ervan tegen een draad Nadeel vind ik zonder trelis dat het veel langer duurt om op hoogte te komen. Ik knip namelijk gewoon alle takken weg die verkeerd groeien. De takken hebben de neiging om te hangen, tegen een trelis kan je ze dan naar boven forceren.
@Droge_zandgrond
De planten in onze vorige tuin hadden ook de neiging om naar voor te gaan hangen. Ik had echter de indruk dat dat kwam omdat ik ze te dicht tegen de schutting had gezet. De takken die meer naar achter groeiden, duwden de plant weg van de muur.
Ze hebben scherpe doornen, dus die achterste takken wegknippen was geen prettig werkje. Vandaar mijn suggestie om ze ver genoeg van de schutting te planten.
Als je een trellis hebt kan je ze inderdaad beter leiden.