menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Linde

Ga naar meest recente reactie

eduarddejo18

Eduarddejo18

De prachtige lindenbomen achter ons stadstuintje produceerden weer volop helikopter zaadjes. Heeft er iemand tips of die gezaaid kunnen worden, hoe en wanneer? Ik dacht aan inzaaien in potjes en, als die schieten, ze dan volgend jaar of later uitplanten op open plekken. Of uitdelen aan mensen die bomen zoekn. En geduld hebben ???? Graag advies. Merci.
woensdag 19 augustus 2020 - 14:20
Tuinprins

Tuinprins

Weet je zeker dat het lindezaden zijn? Bij 'helikopter zaadjes' denk ik eerder aan esdoorn. Als het dan ook nog eens de Noorse esdoorn is ... puur onkruid.

Gegroet, de tuinprins
woensdag 19 augustus 2020 - 17:19
charelke

Charelke

Hoy Eduard, met die linde helicoptertjes zal er niks gebeuren ,dat is voor op je composthoop nog goed. maar als je lindeboom uitlopers heeft aan de stam ,die kun je in een groeve leggen met het afgekapte deel en zal vanzelf wortelen en dat zijn al takken die wat langer zijn dan als je anders zou zaaien.Zaaien weet ik niet of dat wel gaat,maar zo stekken afleggen in groef dat lukt steeds.
groetjes
Charelke
woensdag 19 augustus 2020 - 17:58
Tuinprins

Tuinprins

Zaden van lindes zijn vaak leeg, vermoedelijk is er kruisbestuiving nodig met een een exemplaar dat genetisch anders is om toch een redelijk percentage aan vruchtbare zaden te krijgen. Verder heeft zaad van de meeste lindensoorten een tamelijk complexe kiemrust en het is niet zo dat als je een zaadje in de grond stopt dat het na 2 weken ontkiemt. Vaak zijn er meerdere cycli van warm-koud nodig om de kiemrust te doorbreken. Dit betekent dat het 2 á 3 jaar kan duren voordat het zaadje ontkiemt. Zaaien van lindes heeft m.i. alleen zin als het om bijzondere soorten gaat, en niet de huis-tuin-keuken linde die je overal tegenkomt.

Gegroet, de tuinprins
donderdag 20 augustus 2020 - 07:02
WiPe

WiPe

Bij mij in de tuin kiemen die probleemloos
donderdag 20 augustus 2020 - 09:32
Carib

Carib

Ik ben in al die jaren met een linde in de tuin en veel lindes in de omgeving pas 1 keer een zaailing tegengekomen. Heel anders dan essen, beuken, haagbeuk, berk of Robinia.
donderdag 20 augustus 2020 - 20:08
Roeli

Roeli

Tja, als je niets doet heb je in een vloek en een zucht een groot bos.
vrijdag 21 augustus 2020 - 12:06
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).

Hoeveel is 3 + 1? (beveiligingscontrole) *