Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
De prachtige lindenbomen achter ons stadstuintje produceerden weer volop helikopter zaadjes. Heeft er iemand tips of die gezaaid kunnen worden, hoe en wanneer? Ik dacht aan inzaaien in potjes en, als die schieten, ze dan volgend jaar of later uitplanten op open plekken. Of uitdelen aan mensen die bomen zoekn. En geduld hebben ???? Graag advies. Merci.
Weet je zeker dat het lindezaden zijn? Bij 'helikopter zaadjes' denk ik eerder aan esdoorn. Als het dan ook nog eens de Noorse esdoorn is ... puur onkruid.
Hoy Eduard, met die linde helicoptertjes zal er niks gebeuren ,dat is voor op je composthoop nog goed. maar als je lindeboom uitlopers heeft aan de stam ,die kun je in een groeve leggen met het afgekapte deel en zal vanzelf wortelen en dat zijn al takken die wat langer zijn dan als je anders zou zaaien.Zaaien weet ik niet of dat wel gaat,maar zo stekken afleggen in groef dat lukt steeds.
groetjes
Charelke
Zaden van lindes zijn vaak leeg, vermoedelijk is er kruisbestuiving nodig met een een exemplaar dat genetisch anders is om toch een redelijk percentage aan vruchtbare zaden te krijgen. Verder heeft zaad van de meeste lindensoorten een tamelijk complexe kiemrust en het is niet zo dat als je een zaadje in de grond stopt dat het na 2 weken ontkiemt. Vaak zijn er meerdere cycli van warm-koud nodig om de kiemrust te doorbreken. Dit betekent dat het 2 á 3 jaar kan duren voordat het zaadje ontkiemt. Zaaien van lindes heeft m.i. alleen zin als het om bijzondere soorten gaat, en niet de huis-tuin-keuken linde die je overal tegenkomt.
Ik ben in al die jaren met een linde in de tuin en veel lindes in de omgeving pas 1 keer een zaailing tegengekomen. Heel anders dan essen, beuken, haagbeuk, berk of Robinia.