menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Boom voor Kleine Stadstuin

Ga naar meest recente reactie

Vincent Vermandels

Vincent Vermandels


Beste tuinvrienden

Mijn vriendin en ik verwachten ons eerste kindje eind augustus. We willen al jaren een boom in onze tuin planten, en we vinden dit de perfecte gelegenheid om ter ere van haar geboorte een boom te platen (iets later in het jaar weliswaar).

We geraken er echter al maanden niet aan uit welke boom we willen. Misschien kunnen jullie helpen.

We beschikken over een bescheiden stadstuin van 6 op 7 meter. Vanaf de middag hebben we tot zonsondergang zon in onze tuin.

We houden van een hoogstammige boom. We hebben huis met tussenverdiepingen, waardoor we via een trapje naar beneden de tuin ingaan. Het raam van onze eetkamer is dus 2m hoger dan gelijkvloers. Wanneer we naar buiten kijken zullen we dus recht op de kruin kijken, ipv op de stam. Daarom is het een vereiste dat de boom niet te vol en dicht "beblad" is. Of waarbij de kruin pas vanaf ongeveer 4m begint, maar dan zal het waarschijnlijk al een te grote boom worden...

Onze favoriete boom is een valse christudoorn, maar ik vrees dat deze veel te groot gaat worden. We hebben namelijk al enkele erg grote valse christusdoorns gezien... Een krentenboom lijkt ons ook mooi, maar die lijken me dan weer te klein en te struikachtig. Ik heb ze eigenlijk ook nog nooit hoogstammig gezien.

Daarnaast zijn we ook fan van een plataan en een amberboom. Maar deze zijn vrees ik al helemaal niet geschikt voor een kleine tuin.

We vinden het zo'n moeilijke keuze! Daarom hopen we hier wat advies in te winnen. Alvast bedankt!
woensdag 5 augustus 2020 - 23:12
WiPe

WiPe

Ik zou voor Albizzia julibrissin gaan. Niet te groot, open en niet te dicht bebladerd. En bloeit vrij lang met de bloemen die boven de kruin uitsteken. Naar mijn idee een boom waar je plezier aan zal beleven.
Alleen een natte standplaats verdraagt hij niet.
donderdag 6 augustus 2020 - 00:06
Patrikc

Patrikc

Een appelboom
donderdag 6 augustus 2020 - 07:45
tpetri11

Tpetri11

In dit geval zou ik kiezen voor een lijsterbes. Niet te dicht bladerdak, bloesem in mei, en bessen in juli. Wordt zelden hoger dan 5 meter. Appelboom klinkt leuk, maar fruitbomen geven vaak problemen.
dinsdag 11 augustus 2020 - 16:01
WiPe

WiPe

Lijsterbes is geen slechte keuze. Alleen die vijf meter, dat is een onderschatting. 10 tot 12 mater lijkt me realistischer. Ongeveer even hood als Abizzia trouwens;
dinsdag 11 augustus 2020 - 21:33
Vincent Vermandels

Vincent Vermandels

Bedankt voor jullie reacties!

We vinden de albizzia en de lijsterbes ook zeer mooi, maar met 10-12m lijken deze even groot te zijn als onze favoriete boom, de valse christusdoorn (gleditsia).

Weet er iemand of het mogelijk is om dergelijke bomen klein te houden?
Kan je die op een bepaalde manier snoeien zodat ze niet te groot worden?
vrijdag 21 augustus 2020 - 20:33
dries944

Dries944

Een boom zal altijd naar z'n uiteindelijke hoogte willen gaan of je die nu snoeit ofnie. Dat zit in het DNA van de boom. Een boom is geen haag die je ieder jaar wat gaat bijsnoeien. Er zijn genoeg bomen die maar zes of zeven meter komen zoals bvb een sierkers prunus the bride met witte bloesems.
vrijdag 21 augustus 2020 - 22:50
WiPe

WiPe

Er bestaan trouwens ook krenten op hoogstam, bv Amelanchier arbrea 'Robin Hill'

zaterdag 22 augustus 2020 - 08:52
Vincent Vermandels

Vincent Vermandels

Heel interessant dit. Het klinkt ook heel logisch dat een boom altijd naar zijn uiteindelijke hoogte zal willen groeien.

Een krentenboom op hoogstam ziet er erg mooi uit! Helaas vind ik hier zo weinig voorbeelden van online. Ik vind bijna allemaal meerstammige krentenboompjes, en de Robin Hill kan blijkbaar 8-10m hoog worden. Er bestaan ook gewone krentenboompjes (amelanchier lamarcki) op hoogstam, maar ik vind hier weinig tot geen foto's van.
zondag 23 augustus 2020 - 11:10
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).