Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Ik ben nieuw hier op het forum en hoop hier wat antwoorden te krijgen in mijn zoektocht naar een geschikte leiboom.
Ik heb een voortuin van maar 1.3 meter diep gericht op het zuiden.
Om de zon een beetje buiten te houden en het privacy gevoel wat te verhogen denk ik er over na om over een breedte van ruim 4 meter twee leibomen naast elkaar te zetten.
De perfecte stamhoogte zou 170/180 CM zijn voor een goed zicht naar buiten.
Ik heb een aantal wensen en ik heb geen idee of er een leiboom soort bestaat die in dit plaatje past. Ik hoop hier dus wat advies te krijgen wat mij eventueel helpt om tot een keuze te komen.
Zoals aangegeven is is de voortuin niet bepaald diep. Ik zoek dus iets wat zich gemakkelijk laat snoeien om het geheel ook op lange termijn smal te houden.
Voor de hoogte ben ik ook een beetje bang. Ik lees dat mensen zich hier nog wel eens op verkijken en uiteindelijk een gigantische boom hebben. Hier heb ik de ruimte niet voor en hoger dan 2,5 tot 3 meter moet het echt niet worden.
Kortom.. mijn eerste wens is een leiboom die zich aan alle kanten goed in model laat houden en ook op de lange termijn in verhouding is met de kleine tuin.
Ik lees ook het e.e.a. over ziektes en gevoeligheid voor luis. Mijn voorkeur gaat uit naar iets wat ongevoelig is voor deze zaken.
In de winter mag hij zijn blad verliezen. Het zou wel fijn zijn als hij vroeg in blad komt en we hier tot herfst plezier van hebben.
Waar is naar heb gekeken is o,a, de leilinde maar deze heeft kennelijk veel last van luis.
Verder is mij de Amberboom Liquidambar aangeraden maar hier lees ik dus over dat dit joekels van bomen worden op termijn.
Eigenlijk gaat mijn voorkeur ook eerder uit naar iets wat horizontaal in etages groeit dan omhoog als een scherm.
Bestaat er een leiboom die een beetje tegemoet komt aan mijn wensen?
Leuke leiboom (a 120 euro per stuk, en niet op maat) en lastig voor jouw wensen.
3 hardhouten palen (lokale houtboer) en spandraden/gaas (a 40/50 euro). Vervolgens naar mooie klimop zoeken die semi blad houdend is, lekker simpel snoeien en geen speciale vereiste. Knippen wanneer je zin hebt en het komt wel goed.
Parthenocissus 'Veitch Boskoop' (snel groeiend en hecht zichzelf ook makkelijk op gaas). Mooie kleurverloop en simpel.
Carpinus betulus zou dan misschien wel een goede keuze zijn. En ieder fatsoenlijke boomkweker die particulier verkoopt kan een jonge boom op de gewenste maat aanbinden op een leirek van bamboe. Zoek wel een echt goede kweker die je advies geeft en waar je de bomen zelf kan uitzoeken.
'joekels van bomen' : het is juist de bedoeling van een leivorm dat je deze door snoei in het gareel houdt. Zonder snoei groeit zowat iedere leivorm uit tot een boom van een flink formaat. Een leivorm kun je zien als 'een haag op poten'. Als je bijv. een beukenhaag niet zou snoeien dan groeien de individuele beuken uit tot bomen van 10--15 meter. Jaarlijkse snoei voorkomt dit.
Ik denk dat Satomi hierboven een goede soort heeft aangeraden. Carpinus kan met veel grondsoorten overweg en laat zich goed smal houden. Zal wel bijna altijd als scherm verkrijgbaar zijn, en niet in etages. Dit laatste zie je eigenlijk hoofdzakelijk bij leilindes en die wil je niet vanwege de luis.
Tot slot: zo'n leivorm nooit maar dan ook nooit via internet kopen maar altijd in levende lijve bij een kweker uitzoeken.