Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Aan mijn tuin grenst er een plantenbak met struiken in (van de gemeente). Ik ben er zeker van dat het eikenstruiken zijn. De bladeren lijken op die van de zomereik.
Wanneer mag ik deze snoeien aangezien de gemeente amper onderhoud doet en ik het zowiezo niet erg vind om het te doen.
Ik hoor van sommigen in de winter. Kan je dan bijvoorbeeld vandaag snoeien als ze vanaf morgen en andere dagen vorst geven? (geven de volgende week vorst tot -3 en -4)
Een foto trekken heeft geen zin want het zijn nu kale takken.
Ik denk wel dat er hagen zijn van een quercus soort.
Een probleem met de gemeente komt er niet (ik ken de burgemeester goed), de wijk werd overgedragen aan de gemeente en die kennen de beplanting ook niet, de intercommunale ook al gecontacteerd maar die hebben geen zin om het op te zoeken.
Zou wel eens kunnen dat Tuinprins gelijk heeft. Helaas krijg ik geen scherpere foto's van de kale takken omdat er wat wind is, maar heb wel wat gedroogd blad getrokken. Op de links vind u de foto's.
Je hebt ook Spaanse eik, dat is nog iets anders. Als jullie echt nog scherpere foto's willen probeer ik het wel. Ik hoop dat de kenners hiermee verder kunnen en mij verder snoeiadvies kunnen geven. Alvast bedankt voor de reacties.
de plant is al gevonden zie ik .wou juist nog even posten dat ik een kort stuk eik haag heb.omdat dit blijkbaar niet bestaat vind er tenminste geen foto van op google. eigenaardig eigenlijk want is goed te snoeien en houd een groot gedeelte dor blad tot de lente.kan ook zowel tegen wat schaduw als zon .schiet ook altijd weer uit denk maar aan knot eik.vreemd dat er dan geen hagen van bestaan moet toch een reden voor zijn.
Eik is weinig bekend en weinig gebruikt als haag. Maar is in principe goed toepasbaar. Ik heb er wel al vaker gezien, maar je komt ze toch niet zo vaak tegen.
Eik is niet echt geschikt voor schaduw. Een beetje schaduw lukt nog wel, maar onder grote bomen, aar veel schaduw is, zou ik die niet aanraden.
dan bestaat het toch als haag wel niet veel gebruikt. eigenlijk zegt dit veel over dat men steeds de zelfde haagplanten kiest.misschien ook omdat men eik niet aanbied onder de naam haagplant.eerder onder bosplant en mensen het zo niet weten dat het gaat.
Er zijn er nog een aantal die goed bruikbaar zijn en die niet als dusdanig gekend zijn
zomer- en wintereik, zwarte els, ruwe iep, gele kornoelje, linde (zowel zomer-, winter- als de Hollandse linde), hazelaar, lork en hulst.
Doorgaans wordt er niet verder gekeken dan beuk, haagbeuk, taxus, liguster, veldesdoorn of meidoorn. En die laatste orden dal al veel minder gebruikt dan die eerste vier. Maar zelfs dat is een grote voorruitgang in vergelijking met die saaie hagen van schijncypressen die ooit alomtegenwoordig waren.