Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Wij hebben 3 skimmia's waarvan de bladeren geel worden en afvallen. Kan het van de vorst zijn of bestaat er op de skimmias ook al een ziekte zoals op de buxus ? Helpt het om de buxus kort te snoeien bij het begin van de ziekte of hoe kan men het tegen houden ?
Ik bezit ook een paar Skimmia struikjes en ook op het kerkhof bij mijn ouders waar ik af en toe wat turf bijvoeg , gemengd met wat koemest korrels . Zo ongeveer 3 keer per jaar en heb geen last van gele bladeren . Misschien kun je dit ook eens uitproberen .
Skimmia's kunnen last hebben van verwelkingsziekte en laten dan een deel van het blad vallen. Als de bladeren geel worden kan het ook zijn dat de plant te veel zon krijgt. Skimmia's zijn planten voor de halfschaduw: in de morgen zon, in de middag schaduw. Verder zijn Skimmia's nogal hongerige planten dus in april/mei bemesten met een organische meststof (geen kunstmest of blauwe korrels). Tot slot geven Skimmia's de voorkeur aan zure grond dus jaarlijks een laagje turf of gecomposteerde schors is aan te bevelen.
Hou je geld maar in je zak en geef het niet uit aan middeltjes. Er zijn geen middelen voor particulieren te koop die werken. Als je professioneel laat spuiten, zoals de kwekers, zit je voor de rest van je tuinleven op een gifbelt. Als de buxus ziek is, is rooien de enige verstandige optie.
Monty Don van het programma Gardeners World (bbc) had ook zieke buxus en ook hij geloofde aanvankelijk dat door kort snoeien en spuiten met weerstandverbeteraars en vertroetelen de planten volledig zouden herstellen. Nu heeft hij al zijn honderden meters buxusheggen en bollen gerooid na jaren tegen die ellende aangekeken te hebben.
Ook ik ben het helemaal met Carib eens. Een plant waar je met de gifspuit bij moet gaan staan, moet je niet in de tuin zetten. Zelfs de kwekers die met professionele middelen spuiten hebben planten die aangetast worden. En als de plant verschoond blijft van Cylindrocladium dan ligt de buxusrups wel op de loer.