menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Lavendel snoeien : wanneer en hoe ?

Ga naar meest recente reactie

freddyvan

Freddyvan

hallo, ik heb enkele lavendel planten in de tuin en de bloemen heb ik vandaag afgeknipt, ze zijn uitgebloeid, maar de planten zijn 25 jaar oud en ze worden houterig en knoestig en ik wil ze graag inkorten, ik heb ze verleden herfst gesnoeid maar sommige stukken in de struik zijn afgestorven, ik had de planten gesnoeid tot ongeveer 35 / 40 cm boven de grond, wat heb ik verkeerd gedaan ? wanneer snoeien en tot welke lengte ? iemand een tip ?
zaterdag 6 augustus 2016 - 20:50
dj1

Tekst aangepast

Dj1

ik zou ze nu snoeien, ik heb dit reeds verschillende keren gedaan met succes. Na de 15 aug (beter zou zijn direct na de bloei) ga ik ze terug kort snoeien(10-15 cm), zodat ze nog goed uitlopen voor de winter.Doe dit om de 2 - 3 jaar
grt
zaterdag 6 augustus 2016 - 21:11
freddyvan

Freddyvan

de houterige stam is zeker 30 cm lang dus snoeien tot 10 / 15 cm, na denk ik dat mijn planten zullen afsterven : of bedoelt u 10 / 15 cm afknippen van de hoge scheuten ?
zondag 7 augustus 2016 - 19:21
dj1

Tekst aangepast

Dj1

ik snoei ze tot er nog 10-15 cm overblijft, deze schieten dan opnieuw uit
zondag 7 augustus 2016 - 19:50
dj1

Dj1

als het lukt hier een foto

Struiken & Bomen

zondag 7 augustus 2016 - 19:57
leerling

Leerling

Na de bloei knip ik er de bloemen uit en scheer ik ze een beetje, zodat het geen warrige indruk maakt. Als de ergste vorst het land uit is (eind maart, begin april), snoei ik de struiken terug tot iets boven de onderste blaadjes (zo'n 3-tal bladgroepjes laat ik per takje staan). Als je ze onder de blaadjes snoeit, loopt de struik niet terug uit.

Als de planten te ver verhout zijn, is het de hoogste tijd om stekjes te maken. Op http://www.tuinadvies.be/artikels/lavandula_stoechas_stekken_lavendel.htm wordt beschreven hoe je dat doet. (Het gaat daar over Lavandula stoechas = Kuiflavendel, vlinderlavendel, Franse lavendel, maar de werkwijze is dezelfde als voor de 'gewone' lavendel.)
zondag 7 augustus 2016 - 23:27
freddyvan

Freddyvan

dank u dat is een nuttige tip, de struiken zijn inderdaad al meer dan 20 jaar oud, dus van onder zeer hard en dik, van boven staan ze altijd prachtig groen maar wind en regen zorgen ervoor dat de struiken dan openvallen, en dat is geen zicht, ik heb nu net de bloemen afgeknipt, nu staan de struiken eigenlijk mooi, maar ik had ze graag kortgewiekt, dus ja....zal dat eens drastisch doen en zien of ze overleven, maar ik neem alvast stekken de struiken werden elk jaar al gesnoeid en nu zijn ze toch zo', 70 cm hoog, 1 struik heb ik al helemaal kortgewiekt, we zien wel, inderdaad soms wordt het tijd dat men jonge planten gaat planten en de oude uit de weg ruimt...

Struiken & Bomen

maandag 8 augustus 2016 - 10:15
freddyvan

Freddyvan

maar misschien zal het toch lukken om te snoeien tot op het houterige gedeelte net als wijnranken, ik heb wijnstokken gezien zo dik als een voorarm en zo hard als ijzer en er stonden jonge twijgjes aan : ik probeer het toch eens

Struiken & Bomen

maandag 8 augustus 2016 - 10:17
dj1

Dj1

Je hebt er inderdaad niets aan te verliezen met het te proberen. Tot +- 10 cm boven de grond en zie wat ze doen,als het tegen valt kun je volgend jaar nog altijd nieuwe planten. Ze staan nu toch veel te hoog volgens uw melding.
In het voorjaar nog een oude skimmea gesnoeid na de bloei, staat er terug fris bij.
Eens ernstig snoeien brengt verjonging
maandag 8 augustus 2016 - 13:07
vincenzo

Vincenzo

Ik heb verschillende malen de theorie gelezen dat je lavendel ook gewoon 20cm-30cm dieper kunt ingraven. dan komen er wortels aan het verhoutte gedeelte, en kan je ze het jaar erop in verschillende planten delen.
zondag 28 augustus 2016 - 12:41
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).