0 Liquidambar terugsnoeien
▼ Ga naar meest recente reactie
Liquidambar
Wij hebben een zeer mooie liquidambar in de tuin. Helaas weet ik niet welke soort. Hij draagt geen vruchten en heeft een kurkachtige schors. Ondanks dat overal vermeld staat dat het een trage groeier is, is dat hier niet het geval. Ik wil hem eigenlijk niet groter hebben dan hij nu is ivm de buren. Kan ik hem toppen? Ik kan hier online geen informatie over vinden. Ik zou hem eigenlijk wel een meter terug willen brengen, snoei je dan ook de onderliggende takken mee om de vorm te houden?
vrijdag 21 augustus 2015 - 20:57
Tekst aangepast
Pplakke
als je gaat snoeien weet dan dat je het moet blijven herhalen.
ivb. met kans op uitscheurende takken die op de knot gaan groeien.
ik weet niet over welke hoogte we spreken .
maar in elk geval zal het een pak moeilijker zijn dan.
even de haag snoeien van op de grond.
je zegt dat je het ivm. de buren doet.
staat hij dan te dicht op de scheiding geplant ?
want dan gaan de buren steeds in hun recht zijn.
om de boom om te laten zagen als ze er echt een zaak van maken.
als hij niet te dicht staat moet jij enkel overhangende takken afsnijden.
vrijdag 21 augustus 2015 - 21:50
Tekst aangepast
Tuinman65
Liquidambar laat zich heel gemakkelijk en zonder problemen snoeien.
Zoek eens op Liquidambar en lees dan op 16/09/2013 wat ik toon.
Leo
vrijdag 21 augustus 2015 - 22:25
Sophora
Liquidambar is zeker geen trage groeier. Hij verdraagt zeer goed snoei al gaat de mooie boomvorm dan wel verloren. Als je begint met snoeien zal je dat wel moeten blijven doen.
vrijdag 21 augustus 2015 - 22:30
Tekst aangepast
Tuinman65
Ik vraag me altijd af wat een mooie boomvorm is.
Ik vind de boomvorm van een volwassen amber nu niet echt mooi.
Meestal een pak gebroken takken want daar is hij zonder snoei heel gevoelig aan.
Leo
vrijdag 21 augustus 2015 - 22:39
Liquidambar
@tuinman ik kan geen bericht van 16/9/2013 vinden. Wel eentje van een maand eerder met een foto van een mooie liquidambar die u elk jaar terugsnoeiT. Ik ben heel benieuwd hoe u dit doet! Ik wil deze prachtige boom graag behouden in mijn tuin. Hij is mij zeer lief!
@pplakke het gaat niet om in mijn recht staan, maar om mijn buren ook een beetje tegemoet te komen. Als ik de boom kan snoeien, is er geen probleem met de buren.
vrijdag 21 augustus 2015 - 22:51
WiPe
Liquidambar valt goed te snoeien. maar goed snoeien betekent niet dat je van een grotere Liquidambar zomaar de kop kunt uitzagen en daarna de boom aan zijn lot overlaten. Snoei begint best op jonge leeftijd en wordt regelmatig herhaald.
vrijdag 21 augustus 2015 - 23:02
Liquidambar
Wat zijn tips dan @WiPe? Ik wil de boom geenszins aan zijn lot overlaten en op een verantwoorde manier snoeien. Helaas kan ik hierover online geen informatie vinden.
Het is geen probleem om snoei elk jaar te herhalen. Dat gebeurt met meerdere bomen op mijn perceel.
Op mijn werk kan ik goed gereedschap lenen.
vrijdag 21 augustus 2015 - 23:06
Liquidambar
En wat is jonge leeftijd? Ik denk dat de boom er nu 4 a 5 jaar staat.
vrijdag 21 augustus 2015 - 23:07
Tekst aangepast
Tuinprins
Als die amberboom er pas 4 à 5 jaar staat dan heb je de verkeerde boom geplant.
Een amberboom is naar hartelust te snoeien, ze worden tegenwoordig als leivorm aangeboden en die moet je regelmatig in vorm knippen.
Als je de top eruit knipt vermink je de vorm maar de boom overleeft dat zonder problemen.
Advies over snoeien is lastig te geven, daarvoor moet je eigenlijk bij de boom zelf staan. Maar zoals gezegd: snoeimishandeling is voor een amberboom niet fataal.
Gegroet, de tuinprins
zaterdag 22 augustus 2015 - 07:10
Tekst aangepast
Pplakke
als de boom na amper 5 jaar al te hoog is.
staat die daar gewoon niet op zijn plaats.
en we weten ondertussen ook nog steeds niet wat de hoogte is.
maar ik schat niet hoger dan 5m aangezien snoeien geen probleem is.
wat ik wel vond op het internet is dat de boom 15 tot 20m haalt.
beter had geweest dat je een kleiner soort boom had geplant.
want ooit word je te oud om te snoeien .
en dan gaat dat wel wat kosten om te laten doen ieder jaar.
zeker als je zegt dat er nog meer bomen zijn die je op die manier onderhoudt.
oei ik zie dat tuinprins zo wat het zelfde gezet heeft.
zaterdag 22 augustus 2015 - 07:13
Liquidambar
Bedankt voor jullie antwoorden. Als ik moet kiezen tussen 'snoeimishandeling' of rooien, dan kies ik toch liever voor het eerste.
Jammer dat het moeilijk is om concrete tips te krijgen over hoe ik het toch goed kan doen. Ik hoop dat tuinprins65 nog reageert, want hij doet al jaren. En ik ben benieuwd hoe.
zaterdag 22 augustus 2015 - 08:40
Tekst aangepast
Tuinman65
Wie is tuinprins65?
Leo
zaterdag 22 augustus 2015 - 22:16
Tuinman65
Ik zal je dat morgen wel eens uitleggen.
Leo
zaterdag 22 augustus 2015 - 22:22
zaterdag 22 augustus 2015 - 22:57
Tekst aangepast
WiPe
Je kan verschillende dingen doen.
Je zou de boom in vorm kunnen snoeien (kegel of piramide lijkt me dan het meest voor de hand liggend). Je kan de top inkorten tot een 30-tal cm onder de totale hoogte van de snoeivorm; En dan ga je met de haagschaar, twee tot drie keer per jaar de boom in vorm snoeien.
Of je kan er een knotboom van maken. In de winter kort je de boom in tot de knothoogte en je kort de bovenste zijtakken in. Dan laat je die boom opnieuw uitschieten en het volgende jaar knot je de boom opnieuw tot op de knot en snoei je alle andere zijtakken weg. Het eerste jaar zal de boom er wat vreemd uitzien. Bij een jonge boom, die nauwelijks zijtakken heeft kun je ineens terugsnoeien tot de knothoogte én alle zijtakken ineens inkorten.
Je zou er ook een kandelaar van kunnen maken: een knotboom met zijtakken die allemaal ingekort orden en jaarlijks geknot worden.
Maar het is in ieder geval ideaal als je daar -zoals eerder gezegd - op jonge leeftijd mee kan beginnen.
En voor de volledigheid wil ik er nog een foto van een beetje amberboom onder zetten, als overal vermeld staat dat Liquidambar een trage groeier is, dan is het nodig om daar wat te nuanceren. En een foto zegt dan meer dan duizend woorden.
zondag 23 augustus 2015 - 15:16
Tekst aangepast
Tuinman65
Ik heb die boom in onze tuin een paar jaren zijn gangen laten gaan en dan beginnen te snoeien omdat hij anders te veel schaduw zou geven in ons groentetuintje.
Kort gewoon alle zijtakken in tot op de gewenste breedte, breder van onder en smaller naar boven toe en snoei alle takken weg die zich op die zijtakken hebben gevormd. Laat enkele centimeters staan.
Nu heb je gesteltakken en al wat op die gesteltakken groeit snoei je ieder jaar, om de 2 jaren enz... weg, weer tot op enkele cm.
Zo kan je die mooie boom binnen de perken houden zonder hem echt te verminken.
Na enkele jaren geeft hij ook in de winter na de snoei een mooi beeld.
Enig nadeel : we zijn al half juni wanneer hij weer volop in blad staat.
Hopelijk heb je er wat aan.
En als ik mag kiezen tussen mijn Liquidambar en deze hier boven dan weet ik het wel.
Leo
zondag 23 augustus 2015 - 22:23
Tekst aangepast
Liquidambar
Bedankt @tuinman65/Leo. Daar kan ik iets mee. Die van ons zit ook vaak medio juni in het blad. Ben benieuwd of dat verschil gaat geven. Nog 2 vragen. Is de boom ook getopt? Zo ja, hoeveel? En snoeit u in het najaar als de bladeren gevallen zijn?
Ook @WiPe bedankt voor het uitgebreide antwoord. Zo groot als op de foto moest hij maar niet worden. Het is jammer dat ik niet meer weet waar ik de boom heb gekocht, anders ging ik ze daar nog even met deze foto om de oren slaan!
zondag 23 augustus 2015 - 23:11
WiPe
En als ik mag kiezen tussen mijn Liquidambar en deze hier boven dan weet ik het wel.
Daar moet je natuurlijk wel de plek voor hebben....
maandag 24 augustus 2015 - 01:23
Tuinman65
Liquidambar, ik heb die boom getopt op een 4-tal meter en ik snoei die gewoonlijk in maart.
Maar hoe hoog je die topt heeft weinig belang maar doe dat wel eerst i.v.m. de breedte.
Die moet van breed naar smal gaan.
Leo
maandag 24 augustus 2015 - 22:06
Tekst aangepast
Tuinman65
En wat Tuinprins en Ppakke hier schrijven over een verkeerde boom, daar ben ik niet mee akkoord.
Als je een boom mooi vind om zijn blad, zijn stam, zijn bloem of wat dan ook, dan moet dat kunnen.
Hier staat al jaren een plataan die normaal niet thuis hoort in een tuin van 1000 m² maar hier wordt die jaarlijks geknot en we genieten van het mooie blad en de speciale stam en zijn scheve groei.
Hoe dat komt vraag ik me nog altijd af want dat zie je heel vaak.
Misschien weet WiPe dat wel want dat is de bomenspecialist onder ons.
Leo
maandag 24 augustus 2015 - 22:34
WiPe
Er kunnen veel redenen zijn waarom een boom scheef groeit. een van de belangrijkste is het licht. Bomen groeien naar het licht en weg van de schaduw. Als de grootste lichtbron dan niet bovenaan zit, maar eerder aan de zijkant (bv door schaduw van een huis of andere bomen), dan zal de boom niet recht omhoog groeien.
Anderzijds kun je niet zomaar iedere boom eender waar zetten en veronderstellen dat je dat dan door snoei kan inperken. dat lukt niet bij alle soorten. En zelfs bij de soorten waarbij het lukt is het belangrijk dat je dat van in het begin goed inschat, zodat je met die vormsnoei tijdig kan beginnen. Niets erger dan een boom die op veel te late leeftijd ineens korter is gemaakt 'omdat hij te groot werd'. In principe is zoiets te voorzien. Een kleinere soort aanplanten had veel problemen kunnen voorkomen.
dinsdag 25 augustus 2015 - 08:19
Tekst aangepast
Tuinman65
Mij valt het toch op dat vooral platanen dat nogal graag doen, dat scheef groeien en de onze helt over naar de schaduw toe.
Vandaar mijn vraag.
Op de ring rond Lier komt het licht van alle kanten en die staan allemaal scheef in dezelfde richting.
Idem in de straat naast de Hubo in Schilde.
Met andere bomen heb je dat niet of ze moeten in hun jeugd onvoldoende gesteund zijn.
Leo
dinsdag 25 augustus 2015 - 22:23
WiPe
Wind kan daar ook een invloed op hebben, en zoals je zegt: te zwaar en te lang gesteund.
Een steunpaal dient om de wortels te fixeren zodat die niet losscheuren bij ieder zuchtje wind. Als je een hoge paal gebruikt, die je ook nog eens te lang laat staan, dan kan de boom een kruin ontwikkelen, zonder dat die moet investeren in een voldoende stevig wortelgestel. Als de paal dan uiteindelijk weg gaat, blijkt de boom onvoldoende vast te staan. Dan is het minste zuchtje wind voldoende om hem scheef te zetten.
dinsdag 25 augustus 2015 - 22:45
Mathiasp
Hallo. Ik heb sinds februari ook een Liquidambar staan die nu ongeveer 2.5 meter is. Hij is tot beneden vertakt. Kan ik de onderste takken deze winter af doen om een beetje een zichtbare stam te creëren?
zaterdag 5 september 2015 - 18:46
WiPe
Ja dat kan. Je kan daar best zo snel mogelijk mee beginnen (doorgaans wordt daarmee gestart twee jaar na de aanplant. )
Voor je begint moet je bepalen hoe hoog je de boom op termijn wil opkronen.
En dan kun je de volgorde bepalen: eerst de takken verwijderen die het deel van de kruin dat op lange termijn behouden zal worden, kunnen hinderen, dan dubbele toppen, de dikste takken en sterk opgaande takken.
Zorg er ook voor dat je niet alle takken die op dezelfde hoogte ingeplant staan tegelijk wegsnoeit.
En snoei maximaal 20 % ineens weg. En na twee jaar haal je weer een aantal takken weg, opnieuw ongeveer 20 %
zaterdag 5 september 2015 - 19:53
zaterdag 5 september 2015 - 22:33
Tekst aangepast
Mathiasp
Het is dus niet een kwestie om gewoon de onderste takken af te doen? Ik wil gewoon een toch wat zichtbare stam. Nu is hij vertakt tot helemaal beneden.
Heeft er trouwens iemand fotos van een liquidambar in de eerste jaren en rond een jaar of 10?
vrijdag 11 september 2015 - 20:28
Tekst aangepast
WiPe
Dat klopt, het is inderdaad niet de kwestie om er gewoon de onderste takken af te doen.
Bomen worden in de kwekerij meestal opgekweekt tot een stam van ongeveer twee meter. Als je zo’n jonge boom aanplant moet hij vaak nog opgesnoeid worden naar een grotere stamlengte. Eigenlijk is dat snoeien niet zo moeilijk, maar te lang wachten en te drastisch snoeien kan tot problemen leiden die gemakkelijk vermeden kunnen worden. Bovendien kost het tijdig snoeien, zowel vanwege de als de boombeheerder, relatief minder energie dan laattijdig snoeien. Het overgroeien van grote snoeiwonden vraagt van een boom veel meer energie dan het overgroeien van een kleine snoeiwonde. Daarenboven is het risico op infectieziekten veel groter naarmate de snoeiwonde groter is. Voor de boombeheerder is het makkelijker om een tak te verwijderen met een snoeischaar makkelijker (en veiliger) dan het snoeien met een kettingzaag. Het is ook handiger als het snoeihout opgeruimd kan worden met een kruiwagen in plaats van een zware industriële hakselaar te moeten laten komen.
Het eerste wat we moeten doen is bepalen hoe hoog de boom moet opgekroond worden. In veel gevallen is de uiteindelijke takvrije stamlengte zelfs groter dan de hoogte van de boom bij aanplant. De takken die op dat moment aanwezig zijn vormen de tijdelijke kruin. Deze takken moeten op termijn allemaal weggehaald worden. De definitieve kruin, gevormd door de takken die zullen blijven, is op het moment van aanplant vaak nog niet aanwezig.
Om van de tijdelijke kruin tot de definitieve kruin te komen, zijn er een aantal zaken waar we moeten op letten.
1. Snoei maximaal 20 % van de takken per 2 jaar weg.
Het is belangrijk dat we een gezonde boom opkweken die ten allen tijde goed blijft groeien. Als we takken weghalen, dan impliceert dat ook dat er bladeren weggehaald worden. De boom heeft dat blad echter nodig voor de fotosynthese, en dus voor de productie van voedingsstoffen. Als het bladoppervlak verminderd, kan de boom minder voedingsstoffen maken, waardoor hij minder goed zal kunnen groeien. Daarom mag je nooit meer dan 20 % in een keer snoeien, en snoei je best maar om het andere jaar. Zo kan de boom iedere keer een jaar op krachten komen. Als een jonge boom Tien takken heeft, kan je er maar twee weg snoeien, als hij er vijftien heeft, kan je drie takken weg halen.
2. De dikste takken worden eerst weggehaald.
Hoe kleiner de snoeiwonde, hoe sneller de boom die kan overgroeien, en hoe kleiner de kans op aantastingen. Aangezien we al van op voorhand bepaald hebben, hoe hoog de onderste takken aan de stam mogen zitten, weten we dus ook welke takken uiteindelijk allemaal weg moeten. Van die takken kiezen we niet eerst de onderste, maar wel de dikste, omdat die snoeiwonden, de grootste zijn. Als we niet de dikste takken kiezen, dan zullen de snoeiwonden van die dikke takken bij de volgende snoeibeurt – over twee jaar – alleen maar groter zijn. Ze zullen dan ook voor de boom een groter probleem vormen.
3. Verwijder geen over staande en boven elkaar staande takken in een keer.
Een snoeiwonde zorgt altijd voor een plaatselijke verzwakking. Zorg er voor dat er geen concentratie van zwakke plekken ontstaat. Snoei dus nooit twee takken in dezelfde takkrans of twee takken die vlak boven elkaar staan in dezelfde werkgang.
4. Snoei nooit in de tijdelijke kruin.
De tijdelijke kruin moet op termijn per definitie helemaal weg gesnoeid worden. Het afgrendelen en overgroeien van een snoeiwonde kost altijd energie van een boom, hoe klein die snoeiwonde ook is. De energie die een boom moet spenderen aan een snoeiwonde, ergens halverwege een tak die uiteindelijk helemaal weg moet, is verloren energie. Het is veel beter om die tak van de eerste keer helemaal weg te snoeien, zodat de boom maar een keer energie moet verbruiken voor het afgrendelen en overgroeien.
5. Dubbele toppen moeten tot op ¾ van de totale hoogte verwijderd worden.
Het is aangewezen dat er slechts een enkele opgaande topscheut is. Het risico bestaat dat twee gelijk opgaande toppen een slechte vergroeiing vormen, zogenaamde plakoksels. Die plakoksels kunnen op latere leeftijd uitscheuren en de boom onherroepelijk verminken. Dubbele toppen vormen een veel kleiner risico in het bovenste kwart van de uiteindelijke boomhoogte. Ook boomsoorten die geen doorgaande stam vormen, hebben best geen dubbele kop.
6. Respecteer altijd de takkraag.
De takkraag is de zone die zowel hout bevat van de stam als van de tak. Deze zone is herkenbaar als de verdikking aan de takbasis. Die mag nooit met de tak mee verwijderd worden. Maar dat is zo elementair dat dat eigenlijk niet meer vermeld zou moeten worden.
7. Dode en beschadigde takken vallen buiten de twintig procent regel.
Dood hout heeft geen bladeren en doet niet meer aan fotosynthese. Het wegsnoeien van dode takken verminderd dus ook niet het bladoppervlak van de boom. Beschadigde takken zijn een invalsbasis van allerlei problemen. Die moeten dus ten allen tijde zo snel mogelijk weg gehaald worden.
vrijdag 11 september 2015 - 22:29
dinsdag 15 oktober 2019 - 12:19
Dries944
@WiPe
Je zegt da als men een boom wil opkronen maximum 20 % van de takken per 2 jaar mag afsnoeien maar als men de boom plant met een kluit en zeker met blote wortel heeft de boom veel wortels kwijtgespeeld! Moet da dan niet gecompenseerd worden door de takken ook te verminderen (meer dan 20%)?? Zo zijn wortels en bladmassa beter in evenwicht waardoor de boom beter aanslaat.
Of heb ik het mis??
zaterdag 1 februari 2020 - 23:23
WiPe
Wat dat betreft is het simpel. Als bomen zodanig veel wortels kwijt zijn bij het verplanten dat dje die moet snoeien bij het aanplanten, dan meot je die afkeuren. Je betaalt voor geode kwaliteit, dan moet de boomkweker ook goede kwaliteit leveren.
Bij het IPC in Arnhem is een onderzoek lopende om na te gaan of bomen al dan niet gesnoeid moeten worden bij aanplant. Daar is met andere woorden binnen de sector nogal wat om te doen. In Frankrijk is met name Claire Atger al meer dan 20 jaar bezig met het onderzoek naar de opbouw van het wortelstel en de invloed van snoei op de wortels. Daar blijkt uit dat we een groot aantal dingen daarover aannemen die echt op niks gebaseerd zijn.
zondag 2 februari 2020 - 10:14
Dries944
Hey Wipe , is daar al iets meer over bekend over dat onderzoek in je laatste post?
zaterdag 23 november 2024 - 23:47
\n\n
Beschikbaar in de webshop..
Voeg een reactie toe