menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Notenboom dood

Ga naar meest recente reactie

JohanVW

JohanVW

Hallo iedereen,

In onze tuin staat een grote notenboom (meer dan 100 jaar oud) die er altijd heel mooi heeft bijgestaan en ieder jaar veel noten heeft gegeven.
Nu staat hij er echter heel droevig bij: de enkele bladeren die er in het begin van de maand nog ophingen zijn verdwenen! Ook klinkt de schors hol. Er hangen wel nog noten in de boom.

Heb al verschillende onderwerpen op het forum gelezen, daarom volgende bijkomende info die kan helpen:
- er is 10 jaar geleden door de gemeente een voetpad aangelegd op 4 meter van de boom
- 9 jaar geleden hebben we de kelder uitgegraven van onze garage, deze ligt op 2,5 meter van de boom. Denk dat de grondwerker toen 1 meter van de boom is gebleven.
- ik heb geen zwammen of paddestoelen gezien op de bodem

Kan dit het einde van de boom zijn of is er nog hoop? Liefst van al willen we de boom natuurlijk behouden!

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Struiken & Bomen

zondag 16 augustus 2015 - 22:06
JohanVW

JohanVW

Dacht er net aan dat ik ook een close-up heb van een gedeelte van de boom.
Deze geeft een duidelijker beeld. Foto is één week geleden genomen.

Struiken & Bomen

zondag 16 augustus 2015 - 22:08
RdB

RdB

Lijkt mij dood, en wat dood is blijft dood, dus geen hoop. Zelfs al zou er nog een sprankje leven inzitten (onwaarschijnlijk) zal dat de boom niet gaan redden. Dus neem je verlies en zet het hout op Ebay oid (zelfs de wortels zijn behoorlijk wat waard!) en gebruik dat om wat nieuws neer te zetten.

Genoemde werken lijken mij te ver in het verleden te liggen om nu pas tot problemen te leiden.

Ruud
zondag 16 augustus 2015 - 22:21
WiPe

WiPe

Het is absoluut niet onmogelijk dat de oorzaak bij die werken liggen. Maar het lijkt me niet mogelijk dat met zekerheid te bewijzen.
maandag 17 augustus 2015 - 21:14
JohanVW

JohanVW

Bedankt voor jullie antwoord.

Schoonvader heeft ondertussen iemand van de groendienst van de gemeente gesproken. Hij zou zelf eens komen kijken naar de boom.
Probleem zit erin dat ik hem niet zomaar mag wegdoen, de boom staat namelijk op het BPA (Bijzonder Plan van Aanleg). Over heel de gemeente staan er zo'n 10-tal van die 'beschermde bomen'.

Ben eens benieuwd wat het verdict zal zijn. Vermoed echter ook dat de boom afgeschreven is.
dinsdag 18 augustus 2015 - 22:10
pplakke

Pplakke

een dode boom mag sowieso weg .
beschermd of niet als die rot word valt elke boom om na een tijd.
woensdag 19 augustus 2015 - 04:46
WiPe

WiPe

Dat is niet correct. Ook voor het vellen van een dode boom moet een kapvergunning aangevraagd worden. We hebben het ooit voorgehad, dode boom afgezaagd en mochten het op het politiebureau komen uitleggen. Dat is snel in orde gekomen omdat we konden aantonen dat de boom dood was, maar toch.
woensdag 19 augustus 2015 - 16:59
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).

Hoeveel is 5 + 1? (beveiligingscontrole) *