menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Verkooppunt

Ga naar meest recente reactie

kollebloem

Kollebloem

We willen een éénstijlige meidoorn planten, als boom.
We zoeken dus een betrouwbare boomkweker in de buurt van Wachtebeke.
Veel plantenkwekerijen verkopen ook bomen maar uit ondervinding weten we dat het dikwijls zwakke bomen zijn.

Iemand een goed adres?

donderdag 14 mei 2015 - 12:10
Tuinprins

Tuinprins

Lijkt mij dat je beter een eenstijlige meidoorn uit de volle grond kunt planten. Het vollegrondsseizoen is echter al voorbij dus zul je moeten wachten tot het late najaar.

Gegroet, de tuinprins

donderdag 14 mei 2015 - 17:40
kollebloem

Kollebloem

We zijn ook niet van plan hem nu te planten maar in het najaar, we zoeken een betrouwbaar verkooppunt.
Nu is het inderdaad te laat.

Greetz
donderdag 14 mei 2015 - 17:54
WiPe

WiPe

Je gaat het misschien vreemd vinden, maar een gewone eenstijlige meidoorn (Crataegus monogyna) in boomvorm ga je niet zo makkelijk vinden bij een boomkweker. Crataegus laevigata 'Paul's Scarlet' is wel courant, en de meeste boomkwekers zullen je die dan proberen verkopen. Je kan dus best u aal op zoek gaan naar een boomkweker die je een eenstijlige meidoorn als boom kan verkopen zodat je nu al kan zien dat hij die inderdaad ook heeft.
donderdag 14 mei 2015 - 19:24
kollebloem

Kollebloem

Ah zo?
Het moet een éénstijlige zijn want die bessen zijn eetbaar voor de vogels.
Meestal zijn dat hagen maar je kan ze naar boom snoeien ook heb ik gelezen.
ok, we gaan dus nu al op zoek.

Goede tip
Bedankt!

donderdag 14 mei 2015 - 19:38
WiPe

WiPe

Ik heb lang geleden eens een artikel gelezen over vogelvriendelijk tuinieren. Daarin werd meidoorn aangeraden omwille van de bessen. Goed idee. Maar het gekke was dat ze een bij de soortbeschrijvingen een Crataegus lavaegiata 'Paul's Scarlet' presenteerden. Die is dubbelbloemig en geeft dus geen bessen...
donderdag 14 mei 2015 - 21:08
kollebloem

Kollebloem

Ja, die scarlet geeft geen bessen dus die moet ik niet hebben.
Zal een foutje geweest zijn van die vogelvriendelijke tuinier

Het is niet moeilijk, we willen gewoon een meidoorn vanwege de vorm, de bloemen, de doornen en de bessen .
Het is echt wel een vogelvriendelijke boom en hij is nog heel mooi ook.
Werd ons trouwens aangeraden door Natuurpunt.

Nu nog een verkoper vinden

donderdag 14 mei 2015 - 21:32
leerling

Leerling

t Is niet naast de deur, maar Houtmeyers in Laakdal verkoopt hem: http://www.houtmeyers.be/haagplanten/search/eenstijlige%20meidoorn.html

't Is voor ons ook een eindje rijden, maar ik koop er graag.

donderdag 14 mei 2015 - 23:21
kollebloem

Kollebloem

ok, ik ga eens naar de site om te piepen.

We maken er gewoon een uitstap van

Bedankt!

vrijdag 15 mei 2015 - 08:21
WiPe

WiPe

Als haagplant vind je die vrij gemakkelijk. Daar hoef je echt niet zo ver voor te rijden. Grotzre planten, die als boom zijn voorgekweekt, die ga je daar ook niet vinden.
vrijdag 15 mei 2015 - 09:07
kollebloem

Kollebloem

daar vrezen we ook voor maar je kan een flinke haagplant goed snoeien tot boom, we hebben er zo eentje in onze voortuin. Die heeft zichzelf gezaaid.
Dus als het echt moet dan nemen we een goede haagplant waarvan we zien dat de scheuten kunnen gesnoeid worden tot boom.
Het is echt gewoon een betrouwbare kweker vinden want er zitten veel sjoemelaars tussen.

vrijdag 15 mei 2015 - 17:59
leerling

Leerling

Misschien kan je vooraf even bellen en uitleggen wat je zoekt.
vrijdag 15 mei 2015 - 18:57
WiPe

WiPe

Soit, maar moet je daar dan zo ver voor rijden? In de buurt van Wetteren zijn er veel boomkwekers. Ik heb geen idee of er in de buurt van Wachtebeke boomkwekerijen zijn. Maar Wetteren is een stuk dichter bij dan Laakdal.
vrijdag 15 mei 2015 - 19:59
leerling

Leerling

@WIPe
Je hebt waarschijnlijk (en hopelijk) gelijk, maar kollebloem was op zoek naar een betrouwbare boomkweker. En dit is de enige die ik ken waarvan ik zeker weet dat die eenstijlige meidoorn heeft.
vrijdag 15 mei 2015 - 22:32
WiPe

WiPe

Ik wil niks zeggen over de betrouwbaarheid van Houtmeyers. Kollebloem vroeg echter een betrouwbare boomkweker in de buurt van Wachtebeke.
zaterdag 16 mei 2015 - 08:35
kollebloem

Kollebloem

Mensen komaan

Ik zoek inderdaad een betrouwbare boomkweker in de buurt van Wachtebeke, Gent.

Dat betrouwbaar is belangrijk, het is ook belangrijk dat hij mij een éénstijlige meidoorn verkoopt en geen andere en daar knelt het schoentje, je ziet het niet want er staat geen blad of bloem op als je die aankoopt.

Uiteraard is hoe dichter hoe beter.

Ik ga dus informeren in Wetteren en in Zelzate en ook elders en zien wat men mij zou verkopen.

Laten we het fijn houden hier

zaterdag 16 mei 2015 - 10:20
leerling

Leerling

@kollebloem

Misschien heb je nog wat aan deze website: https://stiekels.wordpress.com/2014/05/29/de-eenstijlige-en-de-tweestijlige-meidoorn-de-verschillen-herkennen/ Als je twijfelt of het wel degelijk om eenstijlige meidoorn gaat, vind je daar een aantal kenmenrken waar je op kan letten.
donderdag 28 mei 2015 - 23:47
NatuurrijkRoden

NatuurrijkRoden

@kollebloem

Doorgaans zijn alle crataegussoorten vrij robuust. Of de eerder aangeschafte planten ook tot deze familie behoren, of dat het andere planten waren kon ik niet opmaken uit je betoog. Mocht je geen reguliere eenstijlige meidoorn in de handel kunnen krijgen, is het vragen aan een eigenaar van een perceel/grondstuk waar deze wel voorkomen, om een exemplaar ook een mogelijkheid.

Met een vriendelijke groet,
Albert-Willem.
vrijdag 29 mei 2015 - 18:45
WiPe

WiPe

Als je goede kwaliteit meidoorn zoekt, kan ik je boomkwekerij Van Geem in Erpe-Mere aanraden. het zijn echter kwekers van haagplanten. Je vindt er dus geen grote maten (boomvormen) en ze verkopen die niet per stuk, maar per pakket van 25 of 50 afhankelijk van het formaat.
vrijdag 29 mei 2015 - 18:50
kollebloem

Kollebloem

Dat is een heel interessante site leerling, daar heb ik echt wel het een en ander aan. De verschillen zijn door middel van foto's en dat is gemakkelijk.

Erpe-Mere is niet zo ver dus daar kan ik inderdaad gaan informeren en een "scheut" die ergens op een grond staat...... dat is ook nog een idee als ik de eigenaar kan vinden.

Heel veel nuttige informatie mensen !
Allemaal hartelijk dank!

zondag 31 mei 2015 - 10:06
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).