Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Tijdens een wandeling in de tuinen van de Champs Elysées in november vorig jaar nam ik in de buurt van de Allée Marcel Proust enkele zaden van een struik.
De zaden waren overdekt met een rood kleverig goedje. Ik ontblootte er enkele, waarna ze alle samen in een pot met een laagje aarde werden overdekt. In mei kwam een zaailing tevoorschijn. Deze is inmiddels 6 cm groot.
Vermoedelijk gaat het om een Pittosporum. Heeft iemand enig idee welke soort het zou kunnen zijn?
De zaden die ik in reeds opengebarsten vruchten aantrof, waren gehuld in een klevende harslaag. Op onderstaande detailfoto van de struik is er zo eentje zichtbaar.
Dit lijkt te matchen met een beschrijving op het zadenoverzicht van de Langenaard (van de gelijknamige website - zie Pittosporum Tobira).
Toch denk ik dat het niet om de P. Tobira gaat. Het blad van het Parijse exemplaar, en de kleine zaailing loopt scherper uit in een punt, zoals de P. Tenuifolium die dan echter zaden met een zwart harslaag heeft.
Die zou het best wel kunnen zijn. Dank voor de interessante verwijzing Satomi!
Via de P. viridiflorum kwam ik langs in de "Pittosporum Pool" op Flickr, waar ik ook de P. daphniphylloides, en P. truncatum en P. undulatum als mogelijkheden noteerde.
Een handig PDF-artikel over de Pittosporum (uittreksel uit Flora of China 9: 1-17. 2003) kan later van pas komen, bij beoordeling op basis van de bloemen, zaden enz.