Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Hallo,
Onze tuin werd 2 jaar gelden aangelegd, maar de tuinarchitekt/tuinaanlegger gaf ons geen verder advies over hoe de 4 Liquidambars nu verder in zuilvorm moeten gesnoeid worden.
Intussen is de ene al wat dichter betakt dan de andere, en denk ik dat ik op zijn minst de te lange uitlopers er moet uithalen om tot de zuilvorm te geraken.
De amberbomen die nog wat te weinig zijstakken hebben hier en daar, hoe kan ik die 'voller' krijgen?
Zal waarschijnlijk niet kloppen maar even speculeren (moet je niet doen Tuinprins!): ik denk dat de tuinarchitect Liquidambar 'Slender Silhouette' had bedacht maar dat de tuinaanlegger die niet kon vinden of te duur vond en daarom maar Liquidambar 'Worplesdon' heeft gekozen ...
Je zult consequent de nieuwe groei moeten terugsnoeien wil je dit enigzins zuilvormig krijgen/houden. Vooral in juli en augustus groeit Liquidambar als kool dus dat wordt regelmatig de snoeischaar ter hand nemen. Snoeien is voor de amberboom geen probleem, die kan daar zeer goed tegen.
Het voller worden van de boom kun je bereiken door ook de zijtakken van de takken terug te snoeien. Maar: bedenk dat het voller worden van een boom tijd nodig heeft en ook afhankelijk is van hoe vol de boom nu al is. Bij slecht betakte bomen is het niet altijd gemakkelijk deze mooi vol te krijgen.