Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Ik heb een appelboom in de achtertuin geplaatst en tot vandaag zag die er heel gezond uit.
de vruchten groeiden goed, tot vandaag!
vruchten sterven af, en de blaren lijken af te takelen.
ook is er een plek met afgestorven gras rondom de boom.
Zou de achterbuur er vergif hebben over gegooid?
en lijkt de boom dood? [afbeelding verwijderd niet-https]
Er loopt toch geen gasleiding daar in de buurt? Wij hebben zo eens een plotse verwelking vastgesteld in een rij rododendrons: bleek er een gaslek onder de grond te zitten. Wij konden dat toen wel ruiken. Dus even met je neus er langs gaan om dit toch al uit te sluiten.
Het kan zijn dat het een reactie is op de droogte can de afgelopen weken. De grond is los geweest net als het gras op die plaats. De regen van de laatste dagen moet voor verbetering hebben gezorgd.
Als die ''grasmatten'' veertien dagen of langer zouden blijven liggen zijn zal dat wel voor 100 % het verkleurde gras verklaren. Mij dunkt zelfs dat u die ''grasmatten'' een tijdje op een hoopje hebt gegooid tegen de stam van uw nieuwe aanplanting. En de breedte van het verkleurde gedeelte lijkt mij verdacht veel overeen te komen met de breedte van een reguliere ''grasmat''.
februari-maart geplant
Zoals het reeds werd gemeld, van maart en april tot halverwege mei is het ontzettend droog geweest dit jaar. Als u dan de nieuwe aanplanting niet regelmatig zou hebben bijgewaterd, dan zal dat wel ten volle het verschijnsel verklaren.
Er lijkt mij toch nog een goede kans te zijn dat het boompje het zou overleven, maar dan wel op voorwaarde dat u regelmatig bijwatert. Ook al heeft het soms af en toe wat geregend.
Laten we dus maar eerst op eigen borst kloppen voorleer naar de buren te wijzen.
Twee mogelijkheden: of er is één of ander gif gespoten, of er zit een plaagdier onder de grond dat de wortels op eet. Dit laatste is na te gaan door de bodem te onderzoeken.
Overigens heeft uw appelboom ook last van vruchtboomkanker, maar dat is niet de reden dat de bladeren slap hangen.
de boom heeft zich ondertussen hersteld, ik geef hem na droge dagen wat water.
de appels hebben het niet overleefd maar dat is zo erg niet he.
ik denk toch dat de droogte en pas aangelegd stuk tuin de reden zijn geweest.
ik heb ook grasmatten rondom de boom gelegd, misschien beter wat grond open gelaten zodat het water gemakkelijker aan de wortels geraakt?
Mooi zo. U bent er blijkbaar nog net op tijd bijgeweest. En denk eraan, zolang het boompje geen stevige afmetingen aangenomen heeft is bijwateren noodzakelijk gedurende lange droge periodes.
ik heb ook grasmatten rondom de boom gelegd
Zie je wel. En nogmaals, dat verklaart tevens het ter ziele gegane gras.
Maar waarom wil u in hemelsnaam matten leggen? U verstikt er hoe dan ook de grond mee. Zelfs niet met rieten matten. En rieten matten dan toch maar enkel voor het tijdelijke zonnebaden, wat trouwens ook weer niet zo gezond is.
Dus de buurman ga ik de schuld niet meer geven
Gelukkig maar.
Overigens bekruipen mij de rillingen bij het lezen van sommige antwoorden.